torsdag 18 augusti 2011

Nyfrälst

Fan, varför är det ingen som har berättat för mig tidigare att man inte måste använda schampo? Alltså, egentligen är det väl inte så mycket att bli förvånad över eftersom jag gissar att det är en relativt ny uppfinning. Nyare än konceptet hår på huvudet iallafall. Först i år, vid snart trettio års ålder har jag börjat stöta på begreppet no 'poo. Skandal!

Det är ungefär en månad sedan jag schamponerade håret senast och det blir, tvärtemot vad eventuella renlighetsivrare som tittar in här kanske tror, bara fräschare och fräschare. Ungefär var femte dag tvättar jag istället håret med ett godkänt balsam (jämfört med varannan dag då jag använde schampo) och däremellan använder jag bara vatten och borstning för att fräscha till det. Det är så jävla härligt att känna att man, allteftersom sebumproduktionen lugnar ner sig, kan vänta lite längre mellan varje balsamtvätt.

Jag ser fram emot att inom en överskådlig framtid helt tömma det här hemmet på kemikalier. Tjoho!

23 kommentarer:

  1. Ytterligare en sak vi har gemensamt alltså! :)

    SvaraRadera
  2. Härligt!
    Jag kör samma metod på mina barn. Jag har helt enkelt aldrig börjat med schampo (eller några andra produkter) på dem. :)

    Själv använder jag John Masters Organics underbara schampo, det räcker med ungefär en gång i veckan. Fast bäst hade det förstås varit om även jag kunde dumpa alla produkter helt och hållet.

    SvaraRadera
  3. Ja! kul, jag har inte schamponerat på 3 år fungerar utmärkt. och som sagogrynet, sonen 3år har aldrig blivit tvättad. alls. med medel alltså. och han luktar ljuvligt.

    SvaraRadera
  4. Gôtt! Har funderat i flera år på att börja med samma sak här hemma men aldrig orkat. Men kanske ska skärpa till mig...

    SvaraRadera
  5. +1 på unge som inte använder schampo!

    Kul att balsammetoden funkar på dig, jag är lite sugen att testa bikarbonat+äcv men har inte haft orken [känns meckigare och jag är laaat].

    Är även badskumshitler hemma och bannar presenter med glittrigt rosa skräp [alltså, jag har inte hjärta att ta ifrån henne de mer tilltalande förpackningarna men byter ut innehållet mot skonsammare varianter].

    SvaraRadera
  6. Det låter så bra, men jag undrar om det funkar på mitt hår som blir fett fort. I och för sig är det kanske läge att testa nu när jag ammar, för håret är inte lika fett som det brukar.

    SvaraRadera
  7. fifi: Håret anpassar sig. Jag slutade också med schampo för drygt en månad sedan och håret blir mindre och mindre fett för varje tvätt. Kör balsammetoden en gång i veckan. Förr tvättade jag med schampo varannan dag för att det inte skulle se så fett ut.

    SvaraRadera
  8. Vad är balsammetoden? Jag vill också sluta schamponera! Just nu är torrschampo på sprayburk min favorit liksom...

    SvaraRadera
  9. jag körde på balsammetoden för några år sedan och kan tillägga att om man har lockigt hår och har svårt att hitta ett schampo som inte antingen ger en rakt hår eller afro så kan balsamtvätt funka för att få hår som är snyggt lockigt utöver att man slipper schampo.

    SvaraRadera
  10. Hurra hurra. Jag har hållit på sedan sommaren 2007. Ångrar mig inte en sekund.

    SvaraRadera
  11. Hannah: Där ser man :) Undrar hur många i ens omgivning som dissar schampo egentligen, för nu när jag slutat så ser jag plötsligt att många skriver om det.

    Sagogrynet: Jag har tvättat Hrönns hår med schampo, men väldigt sällan, och nu tänker jag såklart inte göra det mer på henne heller.

    veronica: Det kan jag tänka mig. Barn blir ju sällan smutsiga så som vuxna kan bli. Lite fläckiga på sin höjd :)

    mikkan: Do it! Dock vet jag inte vilken metod som är bäst om man har dreads. Risken är väl (precis som med schampo) att det fastnar en massa i dem.

    rookiemom: Ja, jag är inte heller riktigt där än vad gäller äcv o.dyl. Men antagligen är det inte så jobbigt som man tror.

    Smart att byta ut innehållet. Min unge tjatar jämt om bamsebadskum, vet du något som skummar utan att innehålla en massa skit?

    Fifi: +1 på Olivers svar.

    motvalls: Det innebär att man använder bara balsam (och vatten såklart, lots of it) för att tvätta håret. Kolla in nopoo.se!

    Nixa: Det har jag också hört. Mitt raka hår har för övrigt fått lite självfall sedan jag slutade med schampo.

    audhumble: Det kan jag tänka mig. Jag har heller inga planer på att återgå till schampo.

    SvaraRadera
  12. Nopoo är så himla, himla bra. Jag började med det i januari (tror jag) som en sista panikutväg innan jag klippte av mig risbusken till hår jag hade då. Mitt hår har nog aldrig mått så bra som det gör nu, men det var lite jobbigt i början innan hårbotten vande sig, men det var det lätt värt! Nästa projekt är att köra helt nopoo även på övriga kroppen.

    SvaraRadera
  13. Jag experimenterar också med att använda lite mindre jox på kroppen. Det känns rätt bra än så länge.

    SvaraRadera
  14. Ja men mindre på kroppen. Jag vill inte använda deo, men stinker utan. Särskilt när cheetahn var pytte å låg å ammade mest hela tiden kändes det märkligt att det liksom luktade deoparfym i den trakten. Hokuspokusdeostenar å liknande ger jag inget för. På mig biter bara torra deostick. Men jag skulle gärna hitta ett effektivt å oparfymerat sådant...

    SvaraRadera
  15. Jag tycker det verkar vara lite samma fenomen med deo och till och med tvål som med schampo. Under en övergångsperiod känner man sig lite extra risig, men det går snabbt över.

    Sen behöver man ju faktiskt inte sluta med hudvårdsprodukter, man kan byta ut dem mot snällare varianter istället. På deofronten kör jag på Weledas citrusspraydeo. Funkar finfint för mig.

    När jag duschar har jag hoppat över tvål ett tag nu och använt en frottétvättlapp för att "nöta" bort svett o.dyl. istället, det tar ungefär lika lång tid innan jag börjar lukta vilken metod jag än använder.

    SvaraRadera
  16. Ja sant. Kanske skulle mina svettkörtlar anpassa sig efter ett tag. Kanske ska köra utan deo två veckor på semester nu å se vad som händer.

    SvaraRadera
  17. Jag vill också! Men av nån anledning känns det jobbigt.. Men ge mig tips på ett "sista schampo" som jag kan köpa (ska väl innehålla sulfater) och ett bra balsam, så kanske jag testar.. :)

    På tal om deo, så skriver Lady Dahmer så här:

    "-Deodorant? de ger dig bröstcancer. Huden måste få svettas ur sig smuts och skit. Prova kokosnötsolja. du kan även doftsätta den med lite essentiell olja, typ lavendel."

    SvaraRadera
  18. motvalls: Hur har det gått?

    anne: De flesta schampon innehåller sulfater så det är inga problem, du har säkert redan något som funkar hemma. Svårare är att hitta ett balsam som inte innehåller silikoner eller annat crap. Kolla på nopoo.se vilka ämnen du ska undvika.

    SvaraRadera
  19. Hur vet jag om det innehåller sulfater? Jo, jag såg vilka ämnen man ska undvika. Tänkte om du hade tips på några märken, så slipper jag stå i affären och läsa på varendaste en. ;)

    SvaraRadera
  20. Om det står sodium laureth sulfate, sodium lauryl(?) sulfate eller SLS i innehållsförteckningen så innehåller det sulfater. Det jag kommer på på rak arm är Apotek Hjärtats oparfymerade schampo för det har vi en flaska liggande av här hemma. Jag använder det ibland att tvätta hårborsten med numera :)

    SvaraRadera
  21. Ah, ett bra balsam också. Vi har ett som heter Rapsodine hemma och ett som heter Volare, det senare ska du dock inte köpa om du bojkottar Israel. Vi borde ha anat oråd när det stod att saker om "the holy land" och "sea salt" på flaskan men vi fokuserade tydligen på andra saker just då.

    SvaraRadera