lördag 3 september 2011

Bakgrund till frågan

I måndags var jag och mina kollegor och åt räkmacka på kommunens/skattebetalarnas bekostnad. Gratis är gott och allt det där. Men lugn, bara lugn, vi betalade åtminstone för drycken ur egen ficka. Jag lät servitören bestämma vad jag skulle dricka och han trollade fram ett fantastiskt trevligt vitt vin som jag genast glömde bort all information av typen namn, druva och ursprung på. Priset minns jag däremot, eftersom det fick flera av mina kollegor att träda in i ett chockartat tillstånd.

Det har gått fyra dagar och mycket vatten har runnit under broarna sedan dess, men samtalsämnet numero uno på jobbet är fortfarande hur man kan med att ta nästan en hundring för någon deciliter rusdryck. Däremot är det ingen, eller åtminstone få, som verkar ha något emot att lägga 99 riksdaler för en portion torr "oxfilé" med "bearnaisesås" och en dryg femtiolapp glaset för husets ospecificerade rödvinsvinäger på after work-syltan nära jobbet, där definitionen på service verkar vara att hålla gästerna på halster tills de i ren desperation börjar vifta med sedlar för att få beställa.

Då tycker jag faktiskt att 91 pix för vinet (och ett par tre hundra för en varmrätt) är rimligt. Men inte flera gånger i veckan kanske.

Ps. Jag lämnade dessutom de nio kronorna jag fick i växel i dricks. Utan föregående pistolhot.

6 kommentarer:

  1. Tycker du resonerar väldigt vettigt - hellre betala lite extra för nåt som faktiskt är bra än att betala "ok" för nåt som är dåligt.

    För mig är det lite lyx att gå ut och äta - jag gör det hellre sällan och slår på stort än ofta och det bara är ok.

    SvaraRadera
  2. Jo, nog håller jag med dig. (surprise!)

    Jag skulle hellre betala lite extra för ett gott vin/god mat än att betala lite och det smakar skit.

    Det är så sällan man går ut (läs aldrig) så då vill man minnas det man åt.
    Som kuriosa så kan jag berätta att jag och Ola fortfarande kan prata om den gravade makrillen vi åt på vår andra bröllopsdag 2009. Och vinet som jag drack till...

    SvaraRadera
  3. Gravad makrill you say? Det har jag aldrig testat, men jag kan tänka mig att jag skulle gilla det. Makrill är en underskattad fisk. Måste nog äta det i veckan. Om vi får något annat än en kokplatta att laga mat på tills dess.

    SvaraRadera
  4. Det var så löjligt gott. Vi var på Gullmarsstrand en natt och åt deras 5 rätters meny med vinpaket...

    SvaraRadera
  5. Underbar jämförelse med låtsasoxfilén å vinägern! Den ska jag stjäla så fort tillfälle ges.

    SvaraRadera
  6. Varsågod. Jag åt själv en låtsasfläskfilé när jag var i Malmö häromsistens. Det är ju skitsvårt att avgöra vart man ska gå och äta i en främmande stad. Och för att göra det hela än värre hade de bara margarin till salladsbuffébrödet.

    SvaraRadera