tisdag 20 september 2011

Får det lov att vara lite trafikdöd?

Jag vet inte hur det var förr, men nuförtiden får man lära sig på körkortsteorin att man inte ska hålla på och vinka fram och hetsa fotgängare att gå över gatan eftersom det gör dem stressade och ouppmärksamma, vilket såklart ökar risken för olyckor.

När jag lämnat hemulen om morgnarna korsar jag en tungt trafikerad gata. Säkert ser jag rätt jagad ut när jag står och väntar på att det ska bli grönt så jag kan kasta mig över till hållplatsen som hägrar på andra sidan, men snälla rara bilister, för guds skull ignorera mig bara. Alltså, det är en fin tanke att stanna för att släppa fram mig, men så länge ni inte besitter telepatiska förmågor så vågar jag inte ta tillfället i akt. För hur ska dina medtrafikanter som kommer farande i 70 km/h i de andra fyra filerna annars förstå vad som är på gång?

2 kommentarer:

  1. Jag och Elsa stod en dag på refugen vid det övergångsställe där min granne ihop med sina två små pojkar tidigare blivit påkörd illa och vi väntade på att det skulle bli grönt. På något sätt var det rött för både oss och bilisterna jättelänge och i den högra, dvs bortre, filen stod det bilar och väntade. Personen i bilen längst fram vinkade frenetiskt men jag vågade inte gå eftersom det var rött och ju faktiskt fanns bilar så nära och ungefär tio sekunder senare kommer en bil i vänsterfilen som kör så jävla fort och förmodligen bara ser att jag står och väntar och märker det röda ljuset alldeles för sent och bromsar och stannar först mitt på övergångsstället. Jag har svårt att se att vi skulle klarat oss speciellt bra om vi lytt vinkaren. Värt att tänka på.

    SvaraRadera
  2. Å, rött för alla är ju det mest frustrerande! Och säkert det som skördar flest offer.

    SvaraRadera