måndag 19 september 2011

Mat för förskolekids – del 3: Prickig morotssoppa med ingefära

Idag blir det inget riktigt recept. Ni får höfta, det gjorde vi och det blev gott. Barnen lät maten tysta mun.

1. Skala och skiva morötter och potatis tunt. Hälften av varje ungefär.
2. Fräs.
3. Häll på buljong så att det täcker och koka en stund.
4. Vispa sönder rotfrukterna.
5. Häll i lite ostsås om du råkar ha någon sådan ståendes. Annars kanske du kan ta en klick färskost eller lite riven ost, en dutt grädde och/eller lite mjölk.
6. Smaka av med ingefära, salt och gräslök.

2 kommentarer:

  1. oh så gott. Lämpligt att vi dessutom skördade massor med morötter och potatis från vår lott häromdagen!

    Jag vet, jag åker upp fram och tillbaka för möten men det tar ju sån tid att ta sig = jag löper något slags dåligt -samvete- maraton hem för att hinna träffa kidsen innan läggdags. Men jag planerar att stanna extra en dag om du vill ses. Jag återkommer med datum:)

    SvaraRadera
  2. Inte meningen att stressa och pressa dig, klart du ska prioritera familjen, det var bara jag som försökte vara rolig.

    SvaraRadera