tisdag 5 april 2011

Punked!

Häromsistens när jag lämnat Hemulen på förskolan sprang en för mig helt främmande kvinna ikapp mig i hallen och började jiddra. Kanske var hon vikarie, kanske bara ett förbipasserande psykfall.

– Hrönn hade konstiga strumpor på sig igår.
– Ja, hon hade två olika. Hon ville ha det så.
– De var tunna också. (De är helt vanliga strumpor. Varför konfronterade du inte föräldern som hämtade igår istället för den som är stressad och på väg till jobbet idag?)
– Ok? Men hon har tjockare sockar i sitt fack. (Och vinterstövlar.)
– De är för tjocka.
– Det finns ett par röda stickade som är mittemellan där också. (Why am I having this conversation?)
– De är för tunna.
– Så vad är det för strumpor du vill att jag ska ta hit? (Jag börjar lacka ur rätt rejält nu.)
– Jag säger bara att det är bra om man kollar igenom sitt barns extrakläder ibland. (Kände jag precis något brista i tinningen?)
– Vi är noga med det. Hon har flera ombyten. Men om det är något särskilt du tycker saknas så tar vi såklart hit det. (Snart missar jag spårvagnen, kom till poängen innan jag biter av dig huvudet.)
– Och så har hon bara ett par extra strumpbyxor. (Håll käften! Håll käften! Håll käften!)
– Jag tittade igenom hennes grejer alldeles nyss. Det ligger två par där. (Hallucinerar jag?)
– Det är bra om ni... (Ärligt talat, vad vill du mig?)
– Ja, visst är det, med men-du-har-ju-hela-helgen-på-dig-röst.

Sen vände jag bara på klacken och gick ut genom dörren. Och såklart fick jag genast ångest och målade upp detaljerade fantasier om hur räpan skulle ge igen på ungen för min bristande artighet. Så på väg till hållplatsen kände jag mig tvungen att ringa pappan och dra in även honom i dramat, för att få avreagera mig.
Naturligtvis hade den ordinarie personalen ingen aning om vad hon varit ute efter när han pratade med dem vid hämtningen på eftermiddagen. Obehagligt? Ja.

8 kommentarer:

  1. Men herregud vilken människa. Tippar på förbipasserande psykfall.
    Hon skulle ju bli helt galen om hon såg V:s dagiskorg, han har nog inte ens hälften av vad ni har i ombyte. Vår personal hintade dock om nya byxor när hans ombytespar var mer storlek shorts än långbyxor...

    SvaraRadera
  2. Jag tror hon menade sockor som andas. Du vet ett par sockar för 129 kr för löpare så att de slipper fotsvett och därför skoskav.

    There, problem solved! :)

    Ett tips till Oliver förresten inför hans stundande halvmara om några veckor :)

    BTW, nu sitter ugnen på plats så snart, men bara kanske snart, så kan vi bjuda igen :)

    SvaraRadera
  3. mikkan: jag är kittad. har t.o.m kalsonger som andas.

    SvaraRadera
  4. mest obehagligt ändå att ett förbipasserande psykfall kan förväxlas med förskole-vikarie. Känns som om det vore betryggande med en distinkt skillnad mellan de rollerna...

    SvaraRadera
  5. Fy vad läskigt. Jag lägger den här historien till min ångesthög inför dagisstarten till hösten.

    SvaraRadera
  6. Högst obehagligt.

    På DLGBs förra dagis hade de inplastade 'kort' med förtryckta klädkateogorier som de fäste på skåpet när det var dags för påfyllning. Och kryssade i om det var 'strumpor', 'tröjor' eller vad som behövdes [alltså inte mer detaljerat än så]. Det saknar jag ibland.

    SvaraRadera
  7. LillaGrå: Hrönn går på ur och skurförskola, så det krävs att man har en del kläder i omlopp. Annars hade jag nog inte heller varit lika noga med ordentliga ombyten.

    mikkan: Ja, barnstrumpor för 129 kronor paret låter som hittat. Vad ska man annars bränna barnbidraget på?

    Lisa 1: Jag kanske överdrev en smula, eftersom hon kunde mitt barns namn och gled runt där inne utan att övrig personal reagerade på hennes närvaro så gissar jag att hon inte var förbipasserande.

    Lisa 2: You're welcome :)

    rookiemom: Det har de på Hrönns förskola också, eller ja, inte så detaljerade, men iallfall som en påminnelse om att kolla i facket, men grejen här var ju att det inte saknades något. Det finns nog fan inga andra ungar som har ett så välsorterat utbud av extrakläder som vår.

    SvaraRadera
  8. Oliver: Gôtt! Sockorna, som jag ibland snor av Anders, är fantastiska, så det är bara till att gratulera!

    SvaraRadera