söndag 17 april 2011

Kvinnor kan också blöda rött blod och sporta kroppsbehåring

Jag sitter med en marknadsundersökning om mensskydd. Det är helt omöjligt att välja ett alternativ som innebär att man inte köper eller använder vare sig tamponger eller bindor. Jag förstår att vi som använder menskopp är en ganska liten och i sammanhanget inte särskilt attraktiv målgrupp, men är det verkligen omöjligt att skapa ett alternativ av typen annat? Jag får ut min ersättning för att jag sitter och kryssar i rutor hur inside the box undersökningen än är utformad, men mina svar blir naturligtvis helt missvisande. Och inte orkar jag göra dem tjänsten att maila och påpeka hur normskadade de är.

Men det finns ändå hopp om framtiden, för tack och lov finns det andra som är outtröttliga retstickor. Kolla in Lady Dahmers bidrag i Gillettes och MTV:s tävling Just Legs. Det ska bli intressant att se om och i så fall på vilka grunder de diskvalificerar henne den här gången. Hennes första bidrag höll nämligen inte måttet eftersom det inte visade på ett par rakade ben en outfit, tydligen var det också oklart ifall det var hennes egna ben eller en mans.

12 kommentarer:

  1. Jag och en kompis diskuterade kroppsbehåring i helgen, och blev alldeles upprörda över hur sjuk normen är. Varför betraktas man som onormal om man har hår på benen och under armarna?? Varför ska man raka sig så att man ser ut som ett barn??

    Jag tänkte jag ska testa menskopp så småningom. Antar att du är nöjd med hur den fungerar? Just nu använder jag hemsydda tygbindor, så det skulle väl inte heller ha passat in i undersökningen. Hur som helst jätteskönt att slippa köpa svindyra paket med bindor fulla av plast och annan skit.

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag önskar jag kunde använda menskopp. Jag köpte och använde för många herrans år sen, och var en riktig menskoppsaktivist, men hur mycket jag än ville så gick det inte. Jag är överkänslig eller allergisk mot den, blev jätteirriterad och då var det absolut inte värt det längre. Dock är det inte bara blöjor i tyg som jag propagerar för, även om jag periodvis hänfaller åt de där hemskt blekta engångsmojängerna.

    Det enda jag önskar mig av den där styla-dina-ben-tävlingen är att fler "snygga" skulle ställa upp med håriga ben, snygga tjejer som tar tävlingen på allvar och är snyggt stylade osv men som grädden på moset har håret kvar. Inte för att det är så jävla viktigt att tjejer är snygga, men erkänn det hade varit härligt att visa att man kan ha håriga ben och ändå vara helt vanlig.

    SvaraRadera
  3. Lisa: Precis! Vad är det för sjuk värld där kvinnoidealet är att se ut som ett barn?!
    Jag kan ärligt säga att menskoppen förändrat mitt liv. Allt det där som sägs i reklam för tamponger om frihet och att kunna sporta och bada och yada yada skulle jag istället vilja säga om koppen. Plus att det är mycket miljövänligare och billiagre. Jag önskar bara att jag upptäckt den tidigare.

    Lina: Har du kvar den? Du kanske skulle ta fram den och ge den en ny chans nu efter att du fött barn och så. Jag tycker personligen att det känns som att balansen i underlivet har blivit annorlunda efter att jag fick barn.
    Du får helt enkelt ta ditt ansvar och skicka in ett bidrag! Jag har förvisso håriga ben och jag ser ju ganska vanlig ut, men jag kvalar nog inte riktigt in som som "snygg tjej".

    SvaraRadera
  4. Nej, jag har faktiskt inte kvar den och jag vet inte i hur bra skick den hade varit såhär efter kanske... fem år :) Och jag tror nästan jag hade varit mer känslig nu än då. Men visst ger den en frihet! Jag kunde glömma bort att jag hade mens :)

    och jag tror du och jag kvalar in i precis samma kategori vanlig/snygg och vi hade nog båda kunnat göra ett okej bidrag till tävlingen (om vi inte var latmaskar) men allra härligast hade det varit om en sån trend-tjej visat sig ha normal behåring på benen.

    SvaraRadera
  5. Hår är alltid det bästa. Nästan. Jag har fått krypa till korset på senare tid och börjat raka mig under armarna eftersom jag helt enkelt luktar illa av all träning annars. Men jag har svårt att förstå varför folk gör det annars. Det är inte ett dugg snällt mot huden, det sticks och svider. Men eftersom jag själv började känna kväljningar av min egen odör så fick jag helt enkelt ge upp min europeiska stil som jag odlat så länge...

    Att ha hår under armarna och på benen bekommer mig inte särskilt mycket. Dock skulle jag aldrig kunna låta mitt unibrow få frodas. Konstigt va? Där går min gräns, punkt slut.

    Det här med menskopp kanske skall kollas upp. Jag har haft fördomar kring den eftersom jag hört att det är lite äckligt. Men å andra sidan så är ju en tampong också äcklig. Köps dessa på apoteket eller vart?

    Upplys mig!

    SvaraRadera
  6. BTW så har jag lagat din goda pastarätt som vi fick hos dig 3 gånger sedan i lördags. Den är sååå god! Bra gjort! Och bjud ungarna i skolan på den vet jag!

    Förresten, vad sägs om ett litet häng i helgen? Kanske till och med på Jesus dödsdag? Vid fint väder kanske till och med ett parkhäng?

    SvaraRadera
  7. Lina: Jag tror jag ska utmana mig själv att inte raka benen alls i sommar (möjligtvis att jag offrar mig då jag ska gå på ett galej).

    mikkan: det brukar funka ganska bra att klippa eller trimma håret för att slippa man både irriterad hud och lukt.
    Jag köpte min menskopp på menskoppen.se. De är lätta att rengöra och absolut inte mindre hygieniska än andra mensskydd.

    SvaraRadera
  8. Och tar gärna ett glas någon av dagarna, men hellre på en uteservering än i en park. *bekväm*

    SvaraRadera
  9. bekväm my ass. gammal ska det va :)

    för mig skulle lördag egentligen passa lite bättre, men då är det ju påskafton och då kanske ni äter påskägg hemma hos er?

    annars funkar söndag också...

    SvaraRadera
  10. Den som sa det hon va' det.
    Påskafton skulle kunna funka för mig, jag tror inte någon här hemma tar mer illa upp över att jag är borta den kvällen än någon annan av kvällarna i helgen.

    SvaraRadera
  11. Skulle det gå bra att vara hemma hos mig? Katla blev akut sjuk i onsdags vilket visade sig vara livmoderinflammation och på torsdagen så opererade de bort livmodern så hon är lite ynklig och kan inte lämnas ensam.

    Och Anders ska träffa några vänner på puben här i krokarna så det är min tur att stanna hemma...

    Skulle det funka?

    SvaraRadera
  12. Absolut inte! Jo då, jag hör av mig på den gamla hederliga telefonen så kan vi bestämma när, var och hur.

    SvaraRadera