lördag 16 april 2011

Som utlovat: Stolpskottet och hans avkomma

Som ni har längtat! Och som era förväntningar kommer att komma på skam!

Nåväl. Vi hängde runt lite på botaniska i onsdags och när vi hade som trevligast (läs: när ungen lekte som mest repetitivt och jag frös som värst) vid trädinosaurierna dök en dagledig pappa upp med sina två små döttrar. En bedårande typ niomånaders och en fyraåring som jag inte hade önskat min värsta fiende.

Den lite större upplagan krävde konstant uppmärksamhet av inte bara sin far utan även av mig och min unge. Ett beteende som jag har jäkligt svårt för. Det är helt ok att andras ungar ställer lite frågor och visar en pryl eller två, men sen får det vara bra. Det är ingen barnpassningsverksamhet jag bedriver.

Fadersfiguren, som visade sig helt sakna simultankapacitet, ditchade snabbt bebisen och la istället krutet på att curla Damienette. Ett annat beteende jag inte är helt bekväm med. När jag såg den gurglande lilla sötungen proppa munnen full med barr funderade jag såklart på att ingripa men då mumsandet inte verkade innebära någon direkt fara för liv och hälsa lät jag suget att låta tölpen lära sig en läxa ta överhanden. Dock höll jag, på eget initiativ, ett öga på henne och lyfte till och med ner henne från en hal trädstam när resten av hennes familj plötsligt försvunnit utom synhåll(!) för att kissa och kolla på en bäck.

– Kom Linnéa, Maria klarar sig nog själv en stund.

Ibland är jag nästan beredd att hålla med folk som ropar efter föräldrakörkort. Och ibland är det nästan så att jag njuter lite av att se fyraåringar ramla och slå sig för att deras vårdnadshavare är så jävla lama att de inte fattar när en situation håller på att gå över styr.

Bonus: Ungefär en sekund efter att vi anlänt på lekplatsen deklarerade le kid att hon behövde bajsa nu. Inget drömläge för min del, man jag bet ihop och lät henne uträtta sina behov i en någorlunda skymd slänt och tackade sedan de högre makterna för att min enda medhavda servett räckte för saneringsjobbet. Den osande lilla högen lyfte jag medelst en barkbit och en kraftig pinne till en närbelägen soptunna. Det var roligt att se alla blöjbarnsföräldrar upprepade gånger luktchecka sina telningars brallor när de befann sig nedvinds från brottsplatsen.

6 kommentarer:

  1. Tips: Hundbajspåsar kan användas till mer än hundar. ;)

    SvaraRadera
  2. Det är bara så sällan man har hundbajspåsar på sig om man inte är hundägare :)

    SvaraRadera
  3. om man inte har blöjbarn och använder engångsblöjor, då funkar hundbajspåsarna oxå bra :-)

    SvaraRadera
  4. Jo. Den varianten körde vi också på, men nu när barnet varit blöjfritt ett tag har vi sällan någon form av krispaket med oss.

    SvaraRadera
  5. va! kan man lämna en niomånaders och gå? undrar vad mamman hade sagt om hon hade fått veta... tror barnafadern hade hamnat i blåsväder... åtminstone får man hoppas det så att ungarna i varje fall har en vettig förälder.

    SvaraRadera
  6. mikkan: Jag antar att han tog för givet att jag skulle passa hans unge medan de var borta, frågan är bara hur han kunde vara så säker på jag inte var pedofil och/eller kidnappare. Jag funderade också en hel del på vad mamman skulle ha tyckt om hans kamikazebeteende, om hon hade tvingat honom att överlåta resten av föräldradagarna, tagit med sig barnen (åtminstone det yngsta) och lämnat honom.

    SvaraRadera