onsdag 27 april 2011

Zombie flesh eater-kaka

Naturligtvis hade jag signat upp mig på att baka och sälja fika till föreläsningen, och eftersom målgruppen var odlingsnördar så passade jag på att baka zombie flesh eater-kaka – jag har valt att kalla den så eftersom barn får en lätt odöd look efter att ha slickat vispen – rödbets- och chokladkaka kan man annars kalla den om man vill låta mer finkulturell. Receptet kommer här:

3 ägg
4 dl socker
150 g mörk kvalitetschoklad (ingen jävla blockvariant tack)
500 g kokta rödbetor
2 dl neutral olja
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver

Smält chokladen i vattenbad. Under tiden kan du sysselsätta sig med att smöra (inte margarina) och bröa en form som rymmer 2 liter, gärna med löstagbar kant.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda sen lugnt och fint i chokladen.
Skala och finriv rödbetorna och rör någorlunda varsamt ner dem och oljan i smeten.
Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver och vänd ner det också.
Grädda i nedre delen av ugnen, först 10 minuter på 200°c och sedan ytterligare 40-50 minuter på 175°c.
Ta ut kakan innan den har blivit torr som fnöske. Låt den svalna och pudra eventuellt över lite florsocker innan servering.

7 kommentarer:

  1. spännade recept måste testa mest för namnet, men även rödbetornas - äälskar rödbetor. tacktack!

    SvaraRadera
  2. Mm, choklad oc rödbetor låter som en smaskig kombo! Jag får nog testa det där så fort jag får möjlighet att baka.

    SvaraRadera
  3. rödbetor och choklad! Spännande!

    SvaraRadera
  4. Eftersom jag är svag för zombies (och choklad) så skulle jag hemskt gärna baka och äta den här. Får prova med någon mjölersättning. Tips på lämplig om man inte kan äta gluten?

    SvaraRadera
  5. Ms Stiffneck: Jag får erkänna att jag inte är något vidare på glutenfritt. Kanske att jag hade sneglat på någon sådan där sockerkaksvariant som bakas på potatismjöl och försökt jämka recepten. Men som sagt bara för att jag är okunnig, det finns säkert mycket bättre lösningar.

    SvaraRadera