fredag 22 april 2011

Geek? Jag?

Ok, jag erkänner. Att jag inte kan låta bli att hetskonsumera föräldraböcker är en last jag har och antagligen den främsta anledningen till att jag har två hela kassar med oläst skönlitteratur som jag aldrig tycks hinna med att beta av. Böckerna ovan är bara ett axplock av vad jag plöjt sedan jag slutade lyssna på BVC och avslutade mina medlemskap på mammaforumen.

Att amma av Nanna Bylund skulle jag vilja beskriva som vänlig. Inte en pekpinne så långt ögat når. Stäng öronen och sätt på dig skygglapparna när de oombedda råden börjar hagla och införskaffa istället den här pärlan till bok, som förutom mer allmängiltiga frågor också går in på mer specifika situationer, som hur man kan gå till väga för att amma ett barn med läpp-, käk- och gomspalt eller ett för tidigt fött barn. Du som planerar att amma eller som av andra anledningar är nyfiken på ämnet, köp den idag!

Amning idag av Elisabeth Kylberg, Mia Westlund och Sofia Zwedberg riktar sig egentligen främst till barnmorskor, barnsjuksköterskor och andra som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med amning i arbete eller studier. Fokus ligger på amning ur ett folkhälsoperspektiv och kräver eventuellt lite mer förkunskaper eller specialintresse.

Amningsguiden av Lena Weimers, Anna Gustafsson och Hanna Gustafsson utgår från WHO:s och UNICEF:s tio steg till lyckad amning och riktar sig till alla som jobbar med hälso- och sjukvård (plus eventuellt en eller annan amningshysterika). Ett oslagbart uppslagsverk på ämnet amning. Rekommenderas för alla som, precis som jag, alltid vill veta hur och varför.

Växa med ansvar av Barbara Coloroso känner jag mig lite kluven till. Jag kan absolut skriva under på bokens huvudbudskap: barn ska inte behöva göra sig förtjänta av kärlek – deras blotta existens gör att de har ett värde, samt att man bör behandla barn som man själv vill bli behandlad – inte som man själv blivit behandlad som barn. Men. Jag kom gång på gång på mig själv med att störa mig på gåpåiga
formuleringar, som jag inbillar mig är typiskt amerikanska, och leta efter ställen i texten där författaren motsäger sig själv. Trots det vill jag rekommendera den. Den fick mig att reflektera över detaljer i mitt bemötande, och för den som sneglar inspirerat på de angolsaxiska idéerna om barnuppfostran, med time outs och poängsystem, kan den säkert bli en värdefull ögonöppnare.

Växa – inte lyda av Lars H Gustafsson kan vara den bästa och mest "användbara" bok om barnuppfostran jag läst. Jag fick en massa så-ska-jag-aldrig-mera-göra-upplevelser, samtidigt som föräldrasjälvförtroendet stärktes genom författarens ödmjuka sätt att formulera sig. Något så ovanligt som en föräldrabok man skulle kunna ge i present till en förälder, eller blivande sådan, utan att riskera att komma på kant med eller såra vederbörande.

Nu ska vi äta av Jesper Juul kan, för oss som har barn som äter som sparvar, vara ett fullgott alternativ till att få något antidepressivt utskrivet. Det ordnar sig. Gör inte så stor grej av det bara. Ungefär så säger min favoritdansk, och jag väljer att tro på honom.

Konsten att säga nej med gott samvete av Jesper Juul läste jag och skrev ett par rader om redan i somras, långt innan vår familj deporterades till landet Trots Självständighet. Tur för mig. Annars hade jag nog inte tagit mig igenom de senaste månaderna med förståndet i behåll.

Ditt kompetenta barn av Jesper Juul har väl knappast gått någon förälder förbi. Den verkar dessutom finnas på alla förskolor. Kanske har alla inte läst den, men när den kommer upp som samtalsämne nickar alla och håller med, för säkerhets skull. Så att tipsa om den kanske är som att spraka in en öppen dörr, men jag gör det ändå. För alla er fejkare.

13 kommentarer:

  1. Hej Jonna!
    Jag läste precis ditt sköna inlägg om varför du inte läser mammatidingar. Bra skrivet!
    Det är av precis samma anledningar varför jag inte påskyndar separationsfasen till mina små barn. De är inte redo, jag är inte redo. Oavsett vad jämställdhetsombudsmannen/kvinnan säger. Smörjan i mammatidningarna kan jämföras med smörjan som kommer ut från politikernas mun. Den tragiska skillnaden är att de med ekonomiska medel tvingar oss att följa deras små blaskor till punkt och pricka.
    Det är inte rätt bara för att det står i ett eller annat partiprogram...

    Nu ska jag kika vidare på alla bra tips på böcker du ger. Hejhej.

    SvaraRadera
  2. Kan du inte sammanfatta lite tips till oss rookies, sånt som du lärt dig av alla dessa böcker och som du använder dig av? Tänker främst på Juuls om självständighet. Visst, borde gå och köpa och läsa kanske men högen av olästa böcker är alltför stor! Hälsar en lat.

    SvaraRadera
  3. Den enda jag läst är Lars H:s bok och jag fullkomligen älskar den. Alla borde läsa den!

    Jag har börjat med "Ditt kompetenta barn" men jag somnar bara så fort jag lägger mig ner....
    Ska läsa den vid senare tillfälle.


    Glad Påsk förresten!

    SvaraRadera
  4. Bra med lite boktips, jag vill läsa en massa om spädbarnstiden, men vet inte var jag ska börja och jag vill helst undvika knepig smörja som gör mig arg.

    Om du får syn på oss får du komma fram och säga hej!

    SvaraRadera
  5. En kompis uppmärksammade mig på ditt inlägg. Kul att du gillar min bok!
    Ha det gott!
    Nanna

    SvaraRadera
  6. Fifi: om du vill läsa om spädbarnstiden är "Växa och upptäcka världen" av Hetty van de Rijt och Frans X. Plooij ett hett tips. Det är några holländska forskare som kommit fram till att alla barn genomgår sju utveklingssprång under det första levnadsåret, och tipsar lite om hur man kan bemöta dem.

    Det kan låta generaliserande, men de är väldigt noga med att poängtera att alla barn genomgår dem på olika sätt. Nu är min andra visserligen bara 6 månader, men hittills har det stämt in ganska så exakt på bägge barnen. Med mitt första fick jag höra att "han håller på att få tänder redan!!" från alla håll och kanter från det att han var några veckor. Detta eftersom han blev lite extra gnällig/klängig i perioder. Den här boken förklarar den verkliga anledningen (tänderna dröjde ju tills han var ett halvår) och hjälpte oss att bemöta hans kriser mycket bättre.

    SvaraRadera
  7. Tack för tipsen! Jag har hört om några av dem, men faktiskt inte läst en enda. Växa - inte lyda står på önskelistan, ska kolla biblioteket efter de övriga. Jag gillar också föräldraböcker - om de bekräftar det jag tror på när det gäller att ta hand om barn!

    SvaraRadera
  8. Charlotte: Hoppas du får lika mycket glädje av böckerna som jag har haft!

    marla: Det vore inte riktigt rättvist mot författarna tycker jag, men om jag ändå ska generalisera så tycker jag att böckerna jag nämner i inlägget har fått mig att bli bättre på att bara gilla läget, att våga lita på att barn börjar sova hela nätterna, slutar amma och lär sig att säga tack utan att man går i konflikt med dem i tid och otid.

    Icka: Lars H och Jesper är ganska överens så ta du det du i din egen takt :)

    Fifi: Jag håller med Helen som svarat dig här ovanför. "Växa och upptäcka världen" är toppen att ha att luta sig mot när det stormar under det första året. Jag borde kanske ha tipsat om den också, jag har den här hemma, men det var så länge sedan jag läste den att jag helt enkelt glömde av den.

    Nanna: Detsamma, och kul att du tittade förbi!

    Helen: Det där med tänderna känner jag igen. Vi fick höra säkert en gång i månaden från att vår dotter föddes att hon höll på att få tänder, men det dröjde ända tills hon var tio månader innan de tittade fram.

    Lisa: Ja, jag försöker också undvika böcker som propagerar för sömnmetoder och annat som går stick i stäv med hur jag vill behandla mitt barn, men jag tycker ändå att jag har omvärderat en hel del tack vare mitt myckna föräldraboksläsande.

    SvaraRadera
  9. Har köpt Växa-inte lyda för ett tag sen, men den ligger fortfarande orörd bredvid sängen. Men nu när du skriver att den är så bra, så måste jag bara börja läsa!

    SvaraRadera
  10. En bok som jag inte läst men hört ska vara bra, kärlekens roll av Sue Gerhart.

    SvaraRadera
  11. Jag har läst "Konsten att säga nej med gott samvete" nu efter ditt tips, och den var mycket riktigt bra! Jag fick många intressanta tankeställare.

    SvaraRadera
  12. Kul att du också gillade den! Den är ju lite unik i sitt slag tycker jag.

    SvaraRadera