onsdag 29 juni 2011

Nostalgitripp





Häromdagen hävdade hemulen bestämt att hon minns att hon bott på en annan plats. Eftersom hon var sex månader när vi flyttade känns det orimligt att hon skulle komma ihåg något från Bergsjön, men jag blev iallafall inspirerad att ta med henne dit.

Redan när vi höll på med flyttstädningen drabbades jag av någon slags jävligt otippad separationsångest. Valde då att skylla på hormoner. Jag hade förvisso bott där i över sex år – längre än jag bott någon annanstans – men jag hatade verkligen avsaknaden av portlås, grannen med borren och tvättstugebabushkorna av hela mitt hjärta. Och att utsätta sitt barn för stigmatiseringen i att växa upp med postadress 415, när man har ett val, kändes onödigt. Jag var länge helt säker på att jag skulle låsa dörren och gå därifrån utan att vända mig om.

Idag såg jag våra gamla kvarter med besökarens ögon. Jag förfasades över sådant som jag knappt la märke till då. Hur allt tillåts att förfalla. Gungdjur som det sticker ut långa vassa skruvar ur. Glas och fimpar i sandlådorna.

Vi hyr av samma värd här som vi gjorde där, men vilken skillnad det är på servicen och attityden till hyresgästerna. Där väntade vi under alla år på att få en fuktskada i badrummet fixad. Och nu snackar vi ingen liten grej utan en stor bula i badrumsmattan. På att få en tröskel som skulle stänga ute ljud – och ljus – som kom in från trappuppgången. Det var alltså en stor glipa under ytterdörren. Här kommer bovärden och kollar läget och bokar service på en röd sekund när vi ringer om något.

Men det fanns också det som var så mycket finare än jag mindes det. Naturen. Badet. Stora lekplatsen med långa rutschkanan. Alla promenadvägar och trappor. Odlingar. Myllret av barn. Iallafall om man väljer att åka dit sommarens vackraste dag. I mitten av februari hade intrycket kanske blivit ett annat.

6 kommentarer:

  1. Jag som varit mycket i Bergsjön och sett det mesta av dess negativa sidor måste ändå säga att jag älskar Bergsjön med hela mitt hjärta. Skogen mellan stjärnbildsgatan och atmosfärsgatan ger mig hjärtknip bara jag tänker på den. Bergsjön är vackert, näst vackrast efter Hisingen.

    SvaraRadera
  2. Det är hemskt att det ska vara så olika med reparationer och sånt bara för att lägenheten ligger i ett "sämre" område.

    SvaraRadera
  3. Önskar att ni bodde kvar så att jag under ett besök på balkongen kunde höra Hrönn skrika till någon ond unge: "Your mama" och sedan få springa för livet...

    SvaraRadera
  4. Lina: Visst, det finns en massa grejer som är toppen med Bergsjön. Men attityden gentemot dem som bor där är så jävla rutten. Man dör liksom inombords efter ett tag.

    Fifi: Ja, har man råd att lägga hundrafemtio papp på att sätta upp belysning i ett träd i Majorna så borde man ha råd att låta bli att pissa sina hyresgäster på andra sidan stan i ansiktet till svar varje gång de öppnar munnen, men tydligen inte.

    mikkan: Haha, bästa barn-tjuvlyssningen från den balkongen är ju lätt det nyskapande "Din pappa ligger med en annan man", följt av flykt.

    SvaraRadera
  5. ÅÅÅ! Minns också vår kära Hitler Jugend-tant som bodde vår trappupgång några portar bort. Hon gjorde sig ovän med alla. Men oss började hon älska för hon trodde att Johan var nazist.

    Minns särskilt med kärlek och glädje när hon knackade på någon gång efter midnatt med blodigt ansikte och menade att någon av grannarna hade puttat omkull henne i trappan...

    (Puttat är visst ett ord jag aldrig förr har använt i skriftspråk och kan verkligen inte komma på någon synonym och inte heller förstår jag hur man tar tema på detta underbara verb..)

    SvaraRadera