lördag 4 juni 2011

Plånboken går som ett abborrgap










Inträde: gratis eftersom de av oss som är längre än 110 cm har Lisebergskort.
Åkpass för två vuxna och ett barn: 815 kronor.
Lite att äta emellanåt och ett par chokladhjul: en femhundring till.

Slutsats: Det var kul så länge det varade, men nu förstår jag varför vi bara gick på Liseberg en gång om året när jag var liten.

Bonus 1: Rökfritt!

Bonus 2: Ungens fröken extraknäcker som Pariserhjuloperatör.

Ps. Titeln har jag stulit från ett vykort jag hittade som min mamma, metaforernas okrönta drottning, skrev och skickade från Liseberg för en sisådär tjugo år sedan.

8 kommentarer:

  1. Jag längtar tills jag kan gå på Liseberg med Elly!
    Men det är verkligen dyrt där, förstår varför min familj med fyra barn inte var där så ofta

    SvaraRadera
  2. Mycket man börjar förstå med egen unge. Förlåter mina föräldrar för stillsamma sommarlov på hemmaplan.

    SvaraRadera
  3. Fifi: Det kan ni redan nu! Passa på innan hon vill ha åkpass och hamburgare :)

    Bulan & jag: Vi var "de enda" som inte hade någon sommarstuga/husvagn/åkte till kanarieöarna när jag var liten. Däremot har jag min mammas föräldrahem tio meter från Kalixälven och idag värderar jag alla myggiga kvällar med mete i momors eka och dagsutflykterna till Torneå, Frevisören eller Överkalix tusen gånger högre än sangriastinna rödbrända föräldrar.

    SvaraRadera
  4. Med köer och annat man ska göra så orkar Elsa nästan alltid bara åka två saker, så jag har klarat mig undan lite billigare där, men ibland känns det som att man blir 500kr fattigare bara man kliver in där, oavsett vad man gör. Ni ser ut att ha haft det jättebra dock! :)

    SvaraRadera
  5. Jag tror faktiskt att Hrönn tjänade in sitt åkpass, vi var där i typ åtta timmar, men jag och Oliver gick nog back. Fler grejer än vi räknat med var gratis för medföljande vuxen och så pajade AtmosFear när jag var nästan längst fram i kön och då orkade jag inte stå i fler långa köer. Man kan säga att jag gjorde en Elsa :)
    Men på ett sätt var det ändå skönt att ha det där bandet och slippa hålla på och prassla och hushålla med kuponger. Jag låter bli att räkna på hur mycket jag förlorade på det så känns det ändå helt ok. Det var en bra dag över lag, klart värd en dryg tusing.

    SvaraRadera
  6. har jobbat på gröna lund en gång i tiden - nåde oss som jobbade där om det typ var regn/åska och några attraktioner var INSTÄLLDA pga säkerhetsrisk. det där en gång om året-besöket var verkligen heligt. Förstår såklart, men tar samtidigt orimliga proportioner ibland.

    SvaraRadera
  7. Ja, vill man verkligen skicka upp/in sin unge i något som eventuellt slutar med döden eller svår kroppsskada för att få "valuta för pengarna" så har det kanske gått lite väl långt :)

    SvaraRadera
  8. Lärare å så extraknäcka. Fy fan så deppigt. Jag vet en lärare som alltid jobbade på kollo på somrarna. Som om inte just dessa personer behöver en paus från jobbiga ungar mest av alla. Usch.

    SvaraRadera