måndag 1 november 2010

Studiedag: Naturhistoriska

Förskolan överraskade* genom att hålla stängt idag så jag unnade mig att ta ut en av semesterdagarna jag egentligen hade tänkt använda som in case of emergency-a-kassa. Museibesök första vardagen på novemberlovet är ju för all del genomförbart, men kanske inte att rekommendera. Det kokade av ungjävlar och deras lika ohängda föräldrar som fått för sig att göra en insats och vara "närvarande". Mycket iPhones och lite uppsikt skulle man kunna sammanfatta resultatet. Jag fick tillrättavisa inte mindre än tre främmande och till synes föräldralösa kids.

Hemulen var dock nöjd och glad ändå. Förundrades över de uppstoppade däggdjuren. Äcklades av stanken av dåligt konserverad blåval. Sprang kvittrande genom fiskavdelningen så snabbt att hon inte ens uppfattade att det fanns hajar där.

Men bäst av allt var ändå "klätterväggen" i cafeterian. Allt som inte är förbjudet är liksom obligatoriskt, och bortsett från lätt panikångest var det en win även för mig som fick sitta ner och dricka en hel kopp kaffe medan min avkomma gjorde sitt bästa för att inte ramla ner och krossa bakhuvudet.

När vi sen drog oss tillbaka för en mikroamning dök det naturligtvis upp ett par snipiga morsor från ingenstans. Märkligt hur mycket ärenden folk har bakom skärmar och på fel sida av montrar.
– Det var ju inte precis vad jag kom hit för att se.
– Nej, eller hur?!
Märkligt också att man inte har en toleransnivå hög nog att klara av att skymta ett bröst med vidhängande tvåochetthalvtåring i ett sammanhang där man just betalat inträde för att få beskåda tvehövdade kalvar och fullgångna siamesiska tvillingar i formalin. Eller kanske var det tvärtom så att freak-faktorn inte var tillräcklig, att de efter att ha pungat ut med 40 riksdaler förväntade sig att jag skulle sitta fullt synlig och även hala fram den vänstra.

*överraska = skicka ut en lapp veckan efter semestern och påminna i onsdags.

4 kommentarer:

  1. Vad löjliga folk är, om det är någonstans folk borde kunna tolerera amning är det väl på Naturhistoriska! Trist att de säger så när ni faktiskt har försökt vara diskreta!

    SvaraRadera
  2. Haha, du är ju bara för rolig! Verkligen rolig text och roliga formuleringar och liknelser. (Jo jag upprepar mig)

    Märkligt att det ska vara så svårt att hålla käften och låta folk vara. Det går inte att hindra folk från att ha åsikter men måste de ventileras högt? Utan tanke på att det kan såra eller kränka?

    SvaraRadera
  3. Åh, tack! Jag blir lite kär i alla som säger att jag är rolig. Bottnar säkert i något barndomstrauma.

    SvaraRadera
  4. Helt sjukt konstigt sagt. Blir förbannad.

    SvaraRadera