fredag 27 maj 2011

Största möjliga tyssstnad

För ett tag sedan var jag på en tillställning där alla gäster fick fylla i en plojig visum-ansökan. I en av rutorna blev man ombedd att fylla i sin lön. Jag skrev "otack", någon annan skrev "för lite" och en tredje kort och gott "ja". Så vitt jag vet var det ingen som plitade ner några siffror. Vad är det egentligen vi är rädda för? Jag är övertygad om att de enda som har något att tjäna på att vi mörkar vad vi har för inkomst är våra arbetsgivare.

På mitt förra jobb hade jag inte hjärta att prata lön med mina kollegor eftersom många av dem var så hopplöst underbetalda. En stålkvinna, 64 år gammal, som inte varit hemma med barn många år och som alltid gjort ett gott jobb hade tre tusen kronor mer än mig i lön, och ungefär 40 år mer arbetslivserfarenhet. Känns inte helt renhårigt.

Där jag jobbar nu snackar jag inte heller gärna lön. Men nu är det ombytta roller. Det är första gången jag är anställd som kock av kommunen, så jag ligger i samma löneklass som 19-åringar utan studielån, eget boende och familj. Två tusen kronor under snittet. Klart det är lite pinsamt.

Jag vet inte om jag hade haft mycket mer i lön om jag jobbat på krogen, kanske hade jag fått någon krona i dricks då och då, men hotell- och restaurangfacket är verkligen inte mycket att hänga i julgranen, så antagligen inte. Jag ska ge er ett exempel: senast jag var medlem där hade man 17:50 i ob-tillägg. Punkt. Oavsett om det var en vanlig sketen söndag, okristligt tidig vardagsmorgon eller julafton. Ni fattar va?

Nu har jag istället förmånen fast anställning, slipper jobba helger och kvällar och med lite trixande kan jag ta ut sex veckor betald semester. Och så trivs jag på jobbet. Det är faktiskt inte fy skam ändå.

Vad jag tjänar? 20.000 kronor i månaden. Baserat på heltid alltså.

22 kommentarer:

  1. 17:50?! Är det ens lagligt? Och VEM skall den summan motivera?
    Fast jag får ju 3 extra semesterdagar istället för övertid, precis som att det skulle kompensera alla sena kvällar i bilen (resande säljare). Men trivs, det gör jag med!

    SvaraRadera
  2. Jag trivs (eller gjorde iaf innan jag födde barn igen), men när jag tänker på vad mitt arbete innebär (sjuksköterska m ansvar för nyfödda) då skäms jag ordentligt över mina 22 000 eller hur lite det nu va jag tjänade. Har iofs ob på d, men den är d på väg att slopa!

    Sjuksköterska ÄR ett kall, å då behövs ingen bekräftelse i lönekuvertet...
    Klart jag kan flytta mig till en privat vårdinrättning, men mitt roliga jobb finns ju bara i offentlig regi.

    Bitter? Bara ibland!

    SvaraRadera
  3. Väl talat, det är verkligen så att dom enda som vinner på att ingen vill snacka lön är arbetsgivaren.

    Tänk om vi visste varandras löner, som vi skulle kunna använda det för att sätta press på arbetsgivarna!!

    Jag är också sjuksköterska med tjänst på djurklinik vilket innebär att jag ska kunna allt och göra allt. Allt från att torka bajs till att vara ansvarig för att söva patienter, övervaka narkos och assistera vid operationer.

    För detta hade jag vid min senaste anställning 21000 spänn. Före skatt då alltså. Nån som är förvånad över att det är ett yrke som sysselsätter 99,5% kvinnor?

    Nästa jobb jag får, då jävlar. Nu har jag ju bebis också att försörja, jag kompromissar ICKE.

    SvaraRadera
  4. Jag har jobbat på samma förskola i 7 år och jag tjänar mindre än dig..

    SvaraRadera
  5. Jag, socionom som jobbar som skolkurator, har 26500kr/mån/heltid. Nu jobbar jag snart, ofrivilligt, 80% igen och då klarar jag mig knappt (eftersom jag är ensamstående med dyr hyra då'rå). Jag märker att jag har mer än er andra men är definitivt inte bra avlönad i jämförelse med mina kollegor. När jag löneförhandlade och hon (chefen) frågade vad jag begärde så bad jag henne berätta inom vilket spann de andra kuratorerna låg, det kan jag rekommendera er som taktik för då får man någorlunda koll och behöver inte bara dra en siffra ur röven.
    Jag tycker det är skitlöjligt att det är så tabu med lön!

    SvaraRadera
  6. 24500 kanske jag har! Nu blir jag osäker...

    SvaraRadera
  7. Vonilsk: Troligtvis, men det borde inte vara det.

    Jeanette: Kan man bara slopa OB?

    Fröken Märkvärdig: Jag blir väldigt nyfiken på din titel. Det heter alltså kort och gott sjuksköterska när patienterna är djur också? Det hade ag ingen aning om.

    anne: Hur är det möjligt?!

    Lina: Bra tips! Mitt tips till dig blir att ha lite bättre koll på din privatekonomi :)

    SvaraRadera
  8. Intressant ämne och kommentarer!

    Jobbar som kreatör-ass / kreatör inom en bransch där övertid = dygnet runt jobb ses som en självklarhet och ett måste (och då handlar det inte om att rädda liv, göra någonting hjältedådigt eller liknande, det handlar om reklam).
    Det för en härliga 14000kr i månaden.

    Jag skäms inte men känner mig förnedrad och är fruktansvärt leds på att " vara tacksam " och så stolt och glad över fina referenser och erfarenhet. Det är skamlig och ett lönesamtal är inte att prata om.

    Slutar nu i samband till att jag får mitt första barn. Och nej, aldrig mer ska jag jobba för en sån "lön" dock en erfarenhet att ha gjort.

    SvaraRadera
  9. liselott: Ja, jag har förstått att man förväntas vara glad och tacksam och jobba i stort sett gratis om man lyckas få jobb i en populär bransch. Och för varje person som ställer upp på det blir det ju också svårare för andra att kräva en vettig lön.

    SvaraRadera
  10. Ja, hur är det möjligt? Det kan man verkligen undra. Men så är det att jobba på ett kooperativ tydligen. Och på lönesamtalen berättar de vad jag får i höjning och säger något i stil med "Ja, vi VILL ju så klart ge dig mer, men du vet.. Vi behöver ju renovera och så..". Mm.. Tack & bock.

    SvaraRadera
  11. anne: Tyvärr är det nog ofta så i klassiska kvinnoyrken över lag, men kanske särskilt på privata kvinnodominerade arbetsplatser. Klart man "offrar sig" och inte kräver så mycket höjning för att det inte ska gå ut över barnen/de gamla/patienterna.

    SvaraRadera
  12. Urk burk. När jag låg på uppvaket efter att ha kejsarsnittats å personalen (flera unga killar faktiskt) donade med blöja, kläder, lyft, vändning mm. tänkte jag att det nästan var osannolikt: hur kunde nån vilja hjälpa mig med allt detta äckelpäckel. Det kan INTE vara ett kall att ta hand om mina kroppsvätskor, det är ett jobb! Så hur är det möjligt att de - sannolikt med minst några års högskoleutbildning - ska tjäna så lite pengar för ett jobb som verkligen inte är fräscht.

    Själv klarar jag mig, tjänar 30. Har dock dubbla examina, ganska mycket ansvar å stor budget att hålla koll på. Löneutvecklingen tycks dock inte motsvara mina förväntningar å ambitioner å det är tydligt när jag är föräldraledig att jag halkar efter - inte okej!

    SvaraRadera
  13. Glömde en sak. Ni som skriver att det är pinsamt eller att ni skäms. Sluta genast skämmas! Det är arbetsgivaren som inte värdesätter arbetet som borde skämmas. Så länge vi gör så gott vi kan, ett bra utfört jobb, å kan vara nöjda med vår insats finns det ingen anledning att skämmas. Tvärtom, sträck på er så att ni syns ordentligt!

    SvaraRadera
  14. Vi har ett OB tillägg som kallas poängmodellen, där de som jobbar själva värderat hur poängen ska fördelas över natt, julafton, helg etc.. Tydligen är det många som satt i system att sjukskriva sig så man vinner poängen ändå, vilket gjort att SLL (Sthlm's läns landsting) byter bort detta mot vanligt ABO system. Tror jag kommer backa 2000 kr eller nåt sånt!
    Saken är oxå den att cheferna vid nyanst sa att iom poänglön så får du inte så hög lön. Gissa om vi kommer få 2000 kr extra lönepåslag!?

    Bra sagt! Ska sluta skämmas över lönen, bara över arbetsgivaren!!

    SvaraRadera
  15. Hej du nyfikna! Min officiella titel är Legitimerad djursjukskötare. Det är en treårig universitetsutbildning motsvarande sjuksköterska men man lär sig allt om djur istället för människor :)

    Sen brukar man jobba antingen på smådjurssjukhus eller hästsjukhus, jag jobbar med smådjur, hästar är inte min tekopp, har dock ändå varit tvungen att lära mig allt om dom bestarna..

    SvaraRadera
  16. Hoppar in i debatten och meddelar att jag efter sju års universitetsstudier (medges, endast fyra av dem ingår i en faktisk examen) kan stoltsera med 23 000 kr i lönekuvertet. Och det är ändå en bit under medianlönen för bibliotekarier som tagit examen ungefär samtidigt som mig. Där får man för att man bor i den norra delen av landet...

    (23 000 är alltså det sommarjobb jag börjar på om en månad. På mitt nuvarande vikariat tjänar jag a whopping 21 500.)

    SvaraRadera
  17. motvalls och Jeanette: Ja, självklart är det arbetsgivaren som borde skämmas egentligen. Men jag känner ändå alltid att det är lite pinsamt att jag inte är bättre på att förhandla. Fast kanske hade det inte ens hjälpt om jag haft en examen i retorik.

    Fröken Märkvärdig: Det är ju typ alla småtjejers dröm! I alla fall alla som var småtjejer på åttiotalet och är jag själv.

    Martina: Skulle du kunna tänka dig att flytta söderut för att få bättre lön?

    SvaraRadera
  18. Helst inte. Jag flyttar bara om jag måste, och "måste" innebär att jag inte får nåt jobb alls här uppe.

    Så jag ska väl inte gnälla egentligen. ;)

    SvaraRadera
  19. Jonna, det här med att förhandla, klart det är bra att kunna. Men det är inte alls säkert att den som sitter på andra sidan kan hantera det - eller göra nåt åt situationen. I offentlig sektor finns mindre utrymme för arbetsgivaren. Då kvittar det att jag gjorde en strålande förhandling i år - kunde visa på utmärkta resultat på alla punkter, förmåga att hantera problem osv. Jag fick så lite att jag sa att chefen kunde behålla det. Särskilt när jag visste att min vikarie när jag är f-ledig fått 8000 kr mer i lön. Åtta-jävla-tusen. Hon kanske var bättre på att förhandla... Well, det vet jag att hon knappast var men hon är äldre än jag... Så visst, vi måste vara bra på att förhandla. Men vårt arbete måste också värdesättas. Det kanske det gör när hälften av alla i offentlig sektor (inte chefer nu alltså...) är män. Om vi har tur å det inte bara blir som för lärare att statusen i yrket sjunker... Å så får vi lära våra döttrar att nej, ni ska inte satsa på det ni tycker är roligt, ni ska bli ingenjörer å programmerare å asfaltläggare å kranförare.

    SvaraRadera
  20. Näe, då är det bättre att inte veta (jag tänker på vikariens lön).

    SvaraRadera
  21. Lönetabut är jävligt löjligt och spelar dessutom arbetsköparna rakt i händerna, det borde brytas. Personligen talar jag gärna om min lön. Jag skrev om det på min blogg också.

    SvaraRadera
  22. Kul att kunna inspirera, även om ämnet är åt helvete :)

    SvaraRadera