måndag 9 januari 2012

Amma vidare-bloggen efterlyser

"För några veckor sedan efterlyste vi era erfarenheter av möten med vården*, där amning och/eller amningslängd kommit upp. Vi har fått in en hel del svar med tar gärna emot fler, så om du inte hunnit skriva ihop dina erfarenheter så har du fortfarande chansen. Ju fler svar vi får in, desto vettigare sammanfattning kan vi göra så vi är tacksamma för alla svar. Sprid gärna vidare så att vi får in så många svar som möjligt. Här kommer instruktionerna igen:

Om du vill bidra till vår undersökning så kan du skriva ner den eller de gånger som amningen kommit upp under dina/era möten med vården. Skriv med dina egna ord och använd gärna frågelistan här nedanför som stöd. Du behöver inte svara på alla frågor eller skriva i samma ordning som frågorna står här, se dem bara som ett stöd. Om du skriver kort eller långt spelar ingen roll, men vi blir förstås tacksamma för alla svar eftersom de bidrar till att vi kan göra en bättre insats i den här frågan. Skicka ditt svar, gärna som wordfil, till amma.vidare (at) gmail.com Hör av dig om det är något du undrar över, vi ser mycket fram emot att ta del av era erfarenheter.

Frågelista

Har amningslängd kommit upp vid något tillfälle i ditt eller barnets möte med vården? Berätta vad som hände! Vad var syftet med besöket? Vem var den vårdsökande? Var det något amningsrelaterat?

Hade vårdgivaren någon tydlig inställning till er amning, positiv, negativ eller neutral?

Fick du/ni råd, tips eller information som gällde amningen? Var det i så fall något ni bett om? Hur motiverades dessa råd och tips?

Hur upplevde du/ni det bemötande ni fick? Hur tänkte och kände du/ni efter mötet? Hade du önskat att det var på något annat sätt och i så fall hur?

Ps. Sprid gärna det här uppropet så att så många som möjligt får möjlighet att delta med sina erfarenheter.

*Vården kan vara läkare, sköterskor, BVC, MVC, sjukvårdsupplysningen, rehabilitering etc. Den här gången utesluter vi tandvården, eftersom vi har planer på en separat undersökning om möten med just tandvården längre fram om den här första faller väl ut."

7 kommentarer:

  1. var faktiskt just hos tandläkaren för ett tag sedan och där (trots att jag inte ammar längre) blev det ändå en lång utläggning om varför jag inte skulle amma frank nu när han var (då) 9 månader. Men ska ta mig tiden att berätta om det när nästa undersökning dyker upp!

    SvaraRadera
  2. Tack för att du sprider! Heja!

    SvaraRadera
  3. Salmiak: Ja, gör det! Det är ju jätteintressant att de inte bara går emot rådande rekommendationer (och forskning om amning och karies) utan att de dessutom gör det trots att du redan slutat amma.

    Kim: Jag borde ha gjort det för länge sedan men jag är fruktansvärt glömsk. Hoppas ni får in många användbara svar!

    SvaraRadera
  4. åh, tänkte just klicka och skriva arg kommentar om en sur ragata till tandsköterska som hävdade en massa dumheter (för att min äldsta hade ett hål + hade blivit ammad i 16 månader) trots att jag försökte berätta att jag ammade min yngsta ännu längre (och han inte hade några hål alls). Men så såg jag att det inte handlade om tandvården. Så nu sitter jag här med en massa ilska utan nånstans att rikta den!

    SvaraRadera
  5. Skriv ner ilskan och spara den tills nästa omgång när de efterlyser tandvårdshistorier!

    SvaraRadera
  6. Hemma med tiodagars lillebror. Vid barnmorskebesöket då pku-prov (heter det så?) skulle tas pratade hon även lite amning med mig. "Så hur går det med amningen?" Jättebra svarade jag, inga konstigheter där, han äter på, jättebra! Sen kom det liksom i förbigående: "...ja, du vet ju att 15 min amning är tillräckligt, sen är det ju bara ett sugbehov hos barnet...". What? Det vet väl alla nuförtiden att man ska vänta in barnets egen amningstakt så den fetare mjölken hinner rinna till!!! Speciellt för en tredagars bebis som lillebror var vid besöket. Snacka om att leva kvar på 60-talet!

    SvaraRadera
  7. Anonym: Tråkigt att så mycket gamla myter lever kvar i vården, men skönt att du visste bättre än att gå på det. Jag vidarebefordrade din kommentar till amma vidare-bloggerskorna.

    SvaraRadera