lördag 21 januari 2012

Och till våren köper vi matchande träningsoveraller

Vi har ätit fiskpinnar för första gången sedan vi blev barnfamilj. Skitnödigt skitduktigt att hålla sig så länge kan tyckas, men det handlar egentligen inte om ifall rätten i sig är skräpmat eller inte – nix pix, för i det här hushållet äts det både korv och pannkaka och pizza – utan om symboliken. Att fastna i fiskpinneträsket, hur hemskt låter inte det liksom? Nej, tacka vet jag Sorgmodets träsk i Den oändliga historien. Om man nu prompt ska hålla på och gå i gyttja och sörja.

Men det var gott och vi blev mätta och det kommer säkert ske igen.

5 kommentarer:

  1. Gus fick fiskpinnar på förskolan en gång. Han vägrade äta, för så där ser inte fisk ut.

    Jag kan inte äta fiskpinnar sedan jag hittade en bit kartong i en för kanske 20 år sedan....

    SvaraRadera
  2. Åh, den oändliga historien! Den ligger nog på Top fem på lipfilmslistan. När Atreyu går ber sig i träsket. Herregud. Vilken bra film!

    SvaraRadera
  3. Fiskpinnar är ju så sjuk gott! :) Men det är minst lika gott (godare) med hemmagjorda. Synd att vi inte gör dem så ofta..

    SvaraRadera
  4. Sen jag såg Sverker Olofsson reda ut att fiskpinnar faktiskt var rätt okej mat äter jag fiskpinnar med rätt gott samvete, då och då. Tror att falukorv är värre!

    SvaraRadera
  5. Icka: Jag blev chockad när jag vände på ett fiskpinnepaket och inte hittade några konstigheter i innehållsförteckningen. Nuförtiden är det filébitar under paneringen, inte någon form av processad sörja. Mycket oväntat.

    Elizabeth: Atreyu ba: "Artax, låt inte sorgmodet ta dig!" Och jag ba: hulkgråter hysteriskt.

    anne: Jag har varit dålig på att köpa färsk fisk på sista tiden, sedan vår fiskbil börjat stänga precis när jag passerar torget hemma. Men jag ska bli bättre på det. Jag är jättesugen på att göra egna fiskpinnar med pankoströbröd.

    Bondhustrun: Falukorv är absolut värre, men det äter vi också emellanåt.

    SvaraRadera