fredag 6 januari 2012

Emotrappan/Historien upprepar sig

Hemulen är i någon slags fas då hon blir en jävla martyr lite skör hela tiden emellanåt. Jag vill gärna vara en god mor som bara tröstar och tröstar och aldrig själv lackar ur när ungen låter som ett gammalt gångjärn, men tyvärr är det totalt icke-kompatibelt med mitt tålamod.

För en stund sedan var vi på väg ut ur affären, alla tre med kraschat blodsocker eftersom vi varit och hälsat på barnets gammelfarmor. Ungen är för liten för att dörrens fotoceller ska reagera på hennes uppenbarelse och jag var inte tillräckligt snabbt framme för att ta emot den när den slog igen, så hon fick sig en rejäl knuff och ramlade omkull.

Egentligen gjorde det nog inte så ont, hon blev åtminstone inte skadad, men hon blev skrämd och kanske lite desillusionerad när hon insåg att jag inte är allsmäktig och kan skydda henne från allt ont. Tårögd och förbannad marscherade hon iväg över torget och ville inte på några villkor bli tröstad av sin ouppmärksamma mamma.

Ok, fine. Det var väl delvis mitt fel, så jag uppbådade den lilla energi jag hade kvar och lyckades reda ut situationen och få med henne hemåt. Frid och fröjd, inbillade jag mig, men på väg in genom porten krockade hon sen med sin pappa och av någon anledning fick hon för sig att jag även den här gången borde ha kunnat förutse hela händelseförloppet, så hon bestämde sig för att inte följa med in och jag tappade konceptet.

– Ok, sitt här och var sur då, gormade jag och gick in. (Not my proudest moment.)

Ungefär en halv minut senare gick jag ut och tjatade med henne in (igen: not my proudest moment) och stängde porten för att hon inte skulle få för sig att sticka iväg och bli överkörd eller bortrövad, innan jag klampade vidare upp till lägenheten.

I den trappan har hon suttit/legat och varit på dåligt humör ett antal gånger. Det känns liksom relativt safe att låta henne stanna där och avreagera sig (även om jag spontant kunnat tänka mig att låta henne stanna på förskolan/torget/spårvagnen) medan jag själv går in och gör samma sak och plötsligt inser jag att jag har blivit min egen mamma och att min unge, åtminstone till humöret, är en kopia av mig. Jag satt också på trappen utanför och mullrade inombords en stund när vi blivit osams på vägen hem när jag var barn.

9 kommentarer:

  1. Hahaha! Nu fick jag en ny referensram inom vilken Sebastian Dawkins kan vara till användning!

    http://www.youtube.com/watch?v=IM54mnoHGbM

    Ditt karma Lena!

    SvaraRadera
  2. Undrar när du kommer finna dig själv i situationen där du och Hrönns pojk-/flickvän sitter i framsätet och snackar skit om den stackarn där bak?

    SvaraRadera
  3. Helena: Nu hör jag dig väldigt dåligt.

    mikkan: Aldrig hoppas jag. Gjorde din mamma också så?

    SvaraRadera
  4. Jag har fått kommentarer om att Elly har ärvt mitt humör. Jag hoppas verkligen att så inte är fallet...

    SvaraRadera
  5. Jag har lämnat en gallskrikande treåring i bilen en gång. Jag tog bebisen och gick in så fick han sitta där och gapa. I säkert en minut.

    Det är ju inte så långt in och jag såg bilen hela tiden.

    Men då var jag på väg att tappa alla koncept om vad man inte får/får göra med sitt narm.

    Idag har han också satt sina föräldrar på prov genom att fråga: Är det lördag än?
    Varannan minut...

    SvaraRadera
  6. Ibland är det skönt att få sitta och svära lite ifred. Så kan jag också vara (men är gift med någon som går efter och vill prata på en gång nu nu nu. Suck).

    SvaraRadera
  7. Fifi: Har du mer humör än Ellys pappa så har hon säkert ärvt ditt. Jag tycker att det verkar som att barn alltid ärver de mest utmärkande dragen från båda föräldrarna :)

    Icka: Men är det lördag än?

    Familjen Toad: I den här familjen är det oftast jag som vill prata nu nu nu. Men både min man och vår unge är typen som behöver vara ifred en stund först.

    SvaraRadera
  8. Nä, jag gjorde aldrig misstaget att ta hem pojkvänner. Men med kompisar kunde det ske. Och det störde mig satan!

    SvaraRadera