söndag 1 januari 2012

Bokslut 2011

Januari
I årets första inlägg förutspådde jag att katthatt skulle bli årets trend. Kanske var jag för tidigt ute. Hur som helst tycker jag det ser bra mycket bättre ut än de där stickade mössorna med blårävstofs som alla och envar envisas med att bära jämt och ständigt.

Några dagar in på det nya året började jag på mitt nya jobb som kock på en förskola. Jag tycker fortfarande mycket bra om min kockkollega och jag tycker fortfarande att vår enda kylskåpsmagnet säger rätt mycket om stämningen i köket.

Snö hade vi tydligen också.

Och så kokade jag kräftfond. För första och sista gången.


Februari
Arla bjöd på en illusion av sommar. Det var festligt.

I köket såg det som vanligt ut så här. Hemma alltså. På jobbet är det ordning och reda på mig. Kanske är det det faktum att vi har diskmaskin där som gör skillnaden.

Och så gjorde den ugnsstekta falukorven comeback. Både hemma och på jobbet.


Mars
Vi städade inte precis ihjäl oss.

Jag fick äntligen ett tillfälle att dra det klassiska banan i fickan-skämtet.

Och så gjorde jag ännu ett fashion statement: Livmodertröjan. Kom ihåg var ni såg den först.


April
Odlingssäsongen drog igång. Sen blev det frost. Och sen blev det odlingssäsong en gång till.

Vi lagade spenatsoppa till barnen på jobbet. Med ägghalvor. 112 ägghalvor.

En fågel flög in i rutan och vi funderade över döden en stund.

Och så kom jag ut ur geek-garderoben och tipsade om mina favoriter i föräldrahyllan.


Maj
Det snöade.

Jag tog körkort.

Och så brann det utanför köksfönstret.


Juni
Vi skördade årets första jordgubbar.

Barnet fick en egen säng...

...lekte med saxen...

...och testade den skitlånga rutschkanan när vi åkte på nostalgitripp till Bergsjön.

Och så "åt" vi kräftor.


Juli
På semestern stannade vi hemma.


Augusti
Vi turistade lite mer på hemmaplan.

Barnet plågade katten behöver inga syskon.

September
Jag briljerade i Wordfeud.

På bokmässan sprang jag på Anna Wahlgren i egen hög person.


Oktober
Jag funderade på att börja sticka. Sen tänkte jag om.

Och gick istället in i ett virkningsskov.

Och beslutade efter moget övervägande att sponsra Rosa Bandet-kampanjen med 1:50 kronor.

November
Vi gick på Frida Kahlo-utställningen på konstmuseet. Jag bestämde mig för att bara ta ett enda kort där inne. På en fontän som inte hade något med Frida Kahlo att göra.

Barnet fick en chokladkalender. Tysk, kristen och rättvisemärkt.

Jag slutade använda uttrycket white trash.

Och åkte till Ulricehamn och umgicks med andra amningshysterikor i dagarna två.


December
Hemulen håller på att lära sig skriva!

Jag bakade så jä-hä-hä-vla goda lussehybrider.

Odlingssäsongen vägrade ta slut.

Och jag vann ett halsband!

Bonus: Av någon anledning missade jag att nämna den fantastiska bloggen Shampoo Rising när jag körde lite länkkärlek häromdagen. Det kompenserar jag med att inte bara länka i efterhand utan också stjäla en lista av dem:

Årets bok
På Chesil Beach av Ian McEwan gav mig läsglädjen tillbaka. Rosa – Den farliga färgen av Fanny Ambjörnsson har jag inte läst, men jag fick den i julklapp efter att ha ägnat en stor del av året åt att önska mig den.

Årets film
Jag kan omöjligtvis ha sett en ny film i år. Minns inte ens när jag var på bio senast. När jag var gravid kanske? Bästa hyrfilmerna: Precious (feelbad) och I love you Phillip Morris (feelgood).

Årets TV
True Blood!

Årets kokböcker
Julen 2010 gav jag mig själv ett signerat förhandsex av Lotta Lundgrens Om jag var din hemmafru i julklapp. Den har jag inte lagat ett enda recept ur, men jag tar fram den med jämna mellanrum och dreglar lite på bilderna. Under 2011 har jag inte konsumerat en enda kokbok, men jag kommer troligtvis att köpa Mats-Eric Nilssons Smakernas återkomst, och utnämna den till årets kokbok, inom kort.

Årets kulinariska återupptäckt
Kål. Brysselkål. Blomkål och fänkål. Kål, kål, kål!

Årets kulinariska omvärdering
Jag insåg häromveckan att jag gott kan klara mig utan pizza. Dussinpizza alltså. Italiensk pizza och hemmagjord pizza kommer jag säkerligen bli sugen på fler gånger.

Årets måltid
Den här frågan vägrar jag svara på. Det är som att fråga en flerbarnsförälder vilket barn hen älskar mest.

Årets sminkupplevelse
Senast jag köpte smink var när jag skulle på ett bröllop. Våren 2007. Kanske slår jag till på en ny mascara i år. Det är det enda jag använder nuförtiden. Vid speciella tillfällen. Jag har också en tanke om att skaffa mig ett riktigt snyggt rött läppstift att spöka ut mig med när jag ska dricka alkohol på lokal i sällskap med andra tuffa kvinns. Den som lever får se.

Årets kolhydrater
Potatis. Solist är min nya favoritsort. Och igår åt jag Blå Kongo för första gången någonsin, tjugofem år efter alla andra. Det var spännande.

Årets fetmaraseri
Orka.

Årets ”glädje de har tagit ifrån oss”
Bortsett från att några av er ville göra gällande att jag inte var först med lussehybriderna så vet jag inte om jag blivit särskilt desillusionerad under året som gått. Eller så har jag bara förträngt det.

Årets mediatrötthet gånger hundra
Diskussionen leksaker, kläder och genus. Alltså, det är angeläget, men det känns mest som att det predikas för dem som redan frälsta.

Årets comeback
Ugnsstekt falukorv och Hawaiikassler. Inte nödvändigtvis vid samma sittning.

9 kommentarer:

  1. Oh, diggar katthatten. ;)

    Kul med sammanfattning, inser att jag faktiskt följt dig hela året, känner igen allt. :)

    SvaraRadera
  2. Åh, blir lite knäsvag av bara tanken på Mats-Eric Nilssons nya bok (har inte köpt den än men ska!) Annars använder jag också kokböcker mest till att dregla på.

    SvaraRadera
  3. Helena: Jag misstänker att du är lite svag för katter över lag :) Kul att du hängt kvar så länge!

    Lisa: Jag läste/hörde att kokböcker mest läses i sovrummet. Det tvivlar jag inte på. Jag läser knappt ens kokböcker på jobbet.

    SvaraRadera
  4. Haha, ja jag har börjat misstänka det med. ;)
    Hoppas på lite fler katthattar det här året, har nämligen tänkt fortsätta kolla in den här bloggen. :)

    SvaraRadera
  5. Haha, katthatten kanske slår i år? Och livmodertröjan likaså!

    SvaraRadera
  6. Vilken himla bra sammafattning, speciellt kanske för mej, som inte känner igen allt!
    & grattis till det där halsbandet, så grymt läckert!

    SvaraRadera
  7. Helena: Kanske blir jag tvungen att skaffa en spin off-blogg som enbart fokuserar på katthattar.

    Fifi: Låt oss hoppas. Jag har dock stylat om livmodertröjan till ett livmoderlinne.

    Anna: Tack! Ja, jag tycker också att det är ett trevligt sätt att komma in i en "ny" blogg.

    SvaraRadera
  8. Gillar eller "gillar" du bloggen? Jag blir lite oroad :)

    SvaraRadera