tisdag 11 oktober 2011

Bröstcancermånaden

Jag köper inget rosa band i år. Troligtvis ingen rosa bogserlina eller rattmuff heller. Hur fyndigt det än må vara. Inte för att jag på något vis är fientligt inställd till bröst eller kvinnor eller bröstcancerpatienter utan för att jag tycker att det är oschysst av Cancerfonden att medvetet undanhålla informationen om den skyddande effekt faktiskt amning har. På deras hemsida kan man under rubriken Orsaker till bröstcancer – Hormonella faktorer läsa följande:
Risken för bröstcancer ökar med antalet menstruationscykler under livet. Risken är alltså högre för kvinnor som får sin första menstruation tidigt och för kvinnor vars menstruationer upphör vid hög ålder. På motsvarande sätt anses fullgångna graviditeter ha en skyddande effekt. Risken för bröstcancer är lägre för kvinnor som tidigt fått barn och för kvinnor som fött många barn.
Amning fördröjer ägglossningen efter en graviditet och är därmed också ett sätt att reducera det totala antalet menstruationscykler (och nu snackar jag statistik och populationsnivå, inte det enskilda fallet hundvaktens grannes mamma som helammade och ändå fick mens två veckor efter förlossningen och veckan efter det bröstcancer). Att amma i sammanlagt två år ger 28 procents lägre risk att drabbas*. Varför tar det emot så mycket att upplysa om det?

Nej, vänta nu. Jag söker på Cancerfondens sajt och hittar faktiskt information om amningens skyddande effekt. Längst ner på en sida med en artikel rubriksatt Mindre rött kött rekommenderas, under övriga rekommendationer som håll dig så smal som möjligt, avstå all alkohol och undvik salta livsmedel står det så här:
Att uteslutande amma sitt barn i sex månader förhindrar att bröstcancer uppkommer hos mamman och motverkar övervikt och fetma hos barnet.
Då är väl allt frid och fröjd? Let's vira in mig i rosa snören från topp till tå! Nja, om det inte vore för den lilla detaljen att WHO-kodsöverträdaren Philips Avent råkar vara med på ett hörn. De har tagit fram en käck kontraproduktiv rosa nappflaska för Rosa Bandet-kampanjen. Smaklöst tycker jag.

Ps. Som vanligt syftar inte mitt inlägg till att skuldbelägga den som valt bort amning eller inte kunnat amma, det har jag inget att invända emot. Jag har själv valt att inte föda mer än ett barn trots att jag vet att fler graviditeter minskar risken för mig att drabbas av äggstockscancer. Det betyder inte att jag är ointresserad av informationen, hade jag tillhört en riskgrupp hade jag kanske använt den till att göra ett annat val.

*Källa: Kylberg E, Westlund AM, Zwedberg S. (2009) Amning idag. Gothia Förlag, Stockholm.

6 kommentarer:

  1. Ditt ps är picken över i, tycker jag. Jag har inte heller några problem med att höra att många graviditeter skyddar trots att jag själv valt att nöja mig med två. Dessutom fick jag mens tidigt. Men tack vare att jag råkar veta den där detaljen med amningen har jag ett skäl till att försöka amma länge.

    Hur svårt hade det varit att lägga till den sakliga meningen "att amma ger också en skyddande effekt" i det första stycket du citerar? Känner man inte till forskningen? Är amning så förfärligt känsligt?

    SvaraRadera
  2. Precis, det behöver ju inte vara en hel uppsats om amningens hälsofördelar, en mening hade räckt. Sen tycker jag att den info som faktiskt finns (även om de gömt den bra) är lite konstigt formulerad. "Förhindrar" låter ju som om det minskar risken med 100%.

    SvaraRadera
  3. Har du tänkt på hur de som inte kan få barn känner! Det står ju faktiskt där rakt ut att det är bra att få många barn, snacka om att cancerfonden skuldbelägger de som inte kan få barn och får bröstcancer! (OBS jag menar inte allvar, självklart ska det finnas information om det också.)

    Viss info är tydligen OK att ge ändå.

    SvaraRadera
  4. J, visst är det underligt att det ena ses som kontroversiellt men inte det andra, om det nu är det som är problemet. För det är ju inte som att amningens betydelse är marginell, 28% på två år är ju jättestor skilland, och även om få ammar sina barn två år vardera så finns det ju många som kanske ammar totalt två år eller mer om de föder mer än ett barn.

    SvaraRadera
  5. du fattar väl att de inte skriver det eftersom att det är väldigt många som inte kan eller vill amma. Nästan alla som inte kan amma vill självklart amma.

    Idiot

    SvaraRadera
  6. Och därför ska man inte upplysa om amningens hälsofördelar? Jag tycker att det stora problemet är att det finns för lite hjälp att få för de som vill men inte kan amma, jag hade själv svårt att få till en fungerande amning och upplevde inte att det fanns mycket hjälp och stöd att få vare sig på BB eller från BVC.

    SvaraRadera