onsdag 26 oktober 2011

Mat för förskolekids – del 4: Fiskpudding

Som vanligt ingen bild. Istället bjuder jag på ett utlåtande från en av fyraåringarna på jobbet: Det här var den godaste maten på hela planeten! Och alla vet ju att nio ord säger mer än en bild (gammalt djungelordspråk).

Som jag minns det såhär drygt ett dygn senare var det knappt hundra personer som åt och rätten innehöll ungefär det här:

9 kg vit fiskfärs
15 ägg
3-4 dl potatismjöl
2,5 l mjölk
2,5 l grädde
0,5 dl salt
0,25 dl citronpeppar (utan smakförstärkare)
3 tsk vitpeppar

Mängden kryddor får ni ta med en nypa salt (hehe), det kan lika gärna vara en efterkonstruktion från min sida. I övrigt gjorde vi det inte krångligare än att vi blandade alla ingredienser till en trevlig smet som vi hällde i ett gäng smorda formar och stoppade in i ungen på 160 grader i nästan en timme. Jo, just det, vi körde med en aning ånga också, det kan det ju vara svårt att få till hemma, men en variant är att man öppnar luckan lite kvickt och häver in en dutt vatten i botten på ugnen någon gång då och då, som när man bastar ungefär.
Nåväl, när man tycker att puddingen har stannat och uppnått en bra temperatur, kanske en sextio-sextiofem grader eller så, vad vet jag, så tar man ut den och serverar med kokt potatis, broccoli, ärter och kanske lite skirat smör, såvida inte Livsmedelsverket och Sveriges samlade dietistkår står och hänger en över axeln och påpekar att det är livsfarligt med mättat fett.

3 kommentarer:

  1. Ordet "fiskpudding" hade vanligtvis fått mig att helt räkna bort det som ett alternativ hos oss men när jag läste receptet nu lät det riktigt gott. Får sluta med att dissa mat pga namnet. Ska prova! :)

    SvaraRadera
  2. Det låter gott, och detta borde man väl kunna frysa? Var köper man fiskfärs? Har nog aldrig sett det, men har heller aldrig letat.

    SvaraRadera
  3. Marie: Jag vet, haha, det låter ju inte som gourmetkäk precis men det är helt klart värt att ge det en chans.

    Lisa: Det går finfint att frysa, man kan skiva den innan man fryser den så tar det inte hundra år att tina sen heller. Fiskfärs inbillar jag mig att man kan hitta i sin fiskbutik eller fiskbil, eller i en riktigt välsorterad fiskdisk i livsmedelsbutiken. På jobbet handlar vi direkt av Bröderna Hansson i fiskhamnen.

    SvaraRadera