onsdag 12 oktober 2011

Winds of change

Livsmedelsverket kommer under hösten att uppdatera sina kostråd för spädbarn. De nya rekommendationerna innebär, precis de nuvarande, att barnet ska få hela sitt näringsbehov tillgodosett av bröstmjölk eller modersmjölksersättning hela första halvåret. Skillnaden blir, som Livsmedelsverket själva uttrycker det, att råden avdramatiseras. Ett nyfiket barn ska kunna ges möjlighet att smaka små mängder, motsvarande ett kryddmått, av fast föda redan från fyra månaders ålder och rekommendationen att bara introducera ett livsmedel åt gången stryks. Det poängteras att det inte handlar om några måltider och benämns istället tidiga smaksensationer.

Vad tror ni om de nya råden? Jag tycker att de låter mer BLW-vänliga. Förutsatt att BVC-mottagningarna tar till sig informationen och informerar därefter förstås, istället för att läsa in sig på brevet som Semper skickat ut, med uppmaning till sköterskorna att börja (eller fortsätta?) rekommendera föräldrar ge smakportioner från fyra månaders ålder.

Sagogrynet, denna fantastiska amningsbloggare och outtömliga källa till kunskap, har skrivit om de nya rekommendationerna här och här. Och här finns ett klipp där Louise Hallin och Malin Alfvén diskuterar dem. (Klicka på Om Livsmedelsverkets ändrade rekommendationer runt amning.)

5 kommentarer:

  1. Tranströmer har shanghaiat ljudklippet i länken! Vad jag än klickar på så blir det dikt!

    SvaraRadera
  2. Det har tydligen varit någon form av problem, testa igen senare. Det är värt att lyssnas på.

    SvaraRadera
  3. Jag tänker också så, att de låter mer BLW-vänliga. Däremot vet jag inte om det där med "i små mängder, motsvarande ett kryddmått" kommer hänga med i rekommendationerna tyvärr. Redan verkar vissa ha tappat bort den lilla detaljen och påstår att det nu är fritt fram för matintro från 4 månader. Det är som att vända en finlandsfärja i sahara för hand kan jag känna när jag är lite neggo. Men jag tycker verkligen råden låter bra!

    SvaraRadera
  4. Nej, det finns väl viss risk att det blir smakportioner från fyra månader. Punkt.

    SvaraRadera