söndag 2 oktober 2011

Pionjärer

För första gången i världshistorien har en familj (that's us) fått för sig att be om läkarintyg för vattkoppor. Eftersom Försäkringskassan kräver det för att man ska få vabba mer än fem dagar.

Telefonsamtal mellan hemulpappan och vårdcentralen:
HP: Hej, jag behöver ett läkarintyg på att min dotter har vattkoppor. Hur gör jag då? Kan jag boka en tid så att jag slipper ha henne i väntrummet och smitta ner andra eller kan vi ordna det över telefon?
VC: Du kan ju låta henne vänta i bilen och när det blir er tur kan läkaren följa med dig ut.
HP: Vi har ingen bil (i och för sig en lögn, så man förstår faktiskt ju varför alla ser oss som potentiella fuskare) och om vi hade haft en så hade jag inte lämnat min treåring ensam i den ändå.
VC: Ni kanske kan gå till BVC då?
Ridå.

Om inte jag är helt fel ute så går man med friska barn, bebisar, pyttesmå nyfödda bebisar, för tidigt födda bebisar med typ inget immunförsvar till BVC för att mäta och väga och vaccinera och sånt. Inte för att få läkarintyg på smittsamma sjukdomar. För övrigt så har de inga läkare där annat än på särskilda dagar och då för bokade rutinbesök. Men annars var det ju en fin tanke.

Dagen efter telefonsamtalet packade han med sig ungen i cykelkärran (som är relativt tättslutande) och rullade in i vårdcentralens reception i ungefär samma sekund som de öppnade.
HP: Hej, jag har ett barn med vattkoppor här i vagnen. Vi behöver ett läkarintyg på det. Hur löser vi det på smidigaste sätt?
VC: Ja, det syns att det är vattkoppor. Det krävs ingen läkare för att se det.
HP: Men det krävs väl en läkare för att skriva ett läkarintyg?

Jo, till slut fick de faktiskt sitt intyg och kunde gå hem. Men. Alltså. Kan det verkligen vara första gången vårdcentralen kommer i kontakt med den här typen av ärende?

Mental notering: byt vårdcentral.

10 kommentarer:

  1. Vet inte ens vad jag ska skriva. Skakar på huvudet åt de där dumheterna. Jag hade nog gått bärsärk om jag mött ett barn med vattkoppor när jag kom med min nyföding till bvc.

    SvaraRadera
  2. Jadu... ibland undrar man. När jag hade nån slags vinterkräksjuka som aldrig gick över så tyckte min vårdcentral att jag skulle komma dit och hämta ett läkarintyg. Lyckades till slut övertyga dem om att posta det istället.

    SvaraRadera
  3. Meh!
    Ja, vad säger man. Jag är inte förvånad...

    Men känns inget vidare för oss med småbebisar att veta att folk med jättesmittsamma sjukdomar måste till vårdcentralen "lite i onödan"...

    SvaraRadera
  4. Hembesök vore verkligen klokt i många lägen. Min mycket äldre bror fick vattkoppor av mig och blev så bisarrt sjuk att han hade koppor typ inne i munnen till och med. Men det var bara till att knata till läkarens väntrum med zombieutseende och allt.

    SvaraRadera
  5. Men herregud, hur svårt kan det vara (för vårdcentralen alltså)? Jag blir alltid lika chockad över folk som inte kan vara flexibla och hitta lösningar. BVC vill absolut inte ha sjuka barn hos sig, och som du säger själv finns där sällan läkare. Smart löst av hemulpappan att ta cykelkärran! Jag hade inte heller lämnat mitt sjuka barn ensam i bilen.

    SvaraRadera
  6. Då kanske min BVC-sköterska är någorlunda nytänkande ändå, trots att hon propsade på smakisar vid 4 månader. Har nämligen en liten prickig korv här hemma och när jag ringde om utslagen så bad hon mig att maila bilder, sen ringde hon upp och så fick vi en tid så hon får se vad det är. Inte vattkoppor dock.

    SvaraRadera
  7. Historien får mig osökt att tänka på när Anders fick hem en räkning från Olskrokens vårdcentral. Han debiterades för ett uteblivet besök vilket var konstigt då han aldrig under hela sitt liv hade haft kontakt med denna vårdcentral.

    Han ringer upp och frågar vad det handlar om. Och här kunde vårt äktenskap kraschat. Han hade visst varit i Asien och dragit på sig en smittsam, tropisk könssjukdom.

    Anders påpekade att han aldrig hade varit i varken Asien eller hos deras vårdcentral. "Pyttsan" svarade den sura sköterskan, "det står ju här att du har haft en tid som du missade". Och trots att Anders förklarade att något måste ha blivit fel, så menade sköterskan att så kunde inte vara fallet. Det stod ju klart och tydligt i hennes datorbaserade bokningssystem.

    Jävla kärring! Men efter många om och men så lyckades Anders få det ordnat, då någon som hette typ Anders Dark hade bokat tid med hans personnummer.

    Men vad är oddsen? Asiatisk, tropisk könssjukdom? Önskar nästan att det vore sant så att man fick uppleva lite intriger ändå...

    SvaraRadera
  8. Jag hade nog i det läget testat att parkera mig UTANFÖR barnakuten (där det står tydliga anslag att DE KOMMER UT om man misstänker vattkoppor) tills jag fått intyget.

    SvaraRadera
  9. Men suck...att nåt som låter så lätt kan bli så svårt helt plötsligt.

    SvaraRadera
  10. audhumble: Jag också. I början blev jag som en tigermorsa bara någon nös i närheten av Hrönn.

    Emma: Ja, det verkar ju käckt. För vinterkräksjuka är ju inte så smittsamt.

    Anna Hovskägg: Nu låter jag säkert onödigt defensiv, men jag skulle vilja vända på det. De som har småbebisar bör snarare hålla sig borta från vårdcentralen, för oavsett vattkoppor är de ju inget annat än en smittcocktail, då är det bättre att gå direkt till barnakuten om det gäller något utanför BVC:s område.

    E: Hembesök vore toppen. När jag var liten bodde vi granne med en läkare, hon räddade oss från ett och annat utdraget vårdcentralsbesök.

    Lisa: Han fick snabb och effektiv service iallafall.

    Emma2: Ja, det var ju kreativt!

    mikkan: Haha, ja det var ju festligt, härligt också att sköterskan visste bättre än Anders ifall han besökt Asien eller inte. Jag blir också nyfiken över hur denna Anders Dark hade tänkt få resultatet av sina tester när han lämnat dem under falsk identitet, eller var hela händelsen en komplott mot din Anders.

    Andrea: Barnakuten you say, kalla mig gammalmodig, men dit trodde jag bara man vände sig med akuta tillstånd. Bra att veta nästa gång hon drar på sig något smittsamt dock. Konstigt att inte vårdcentralen kunde hänvisa dit.

    Jenny: Eller hur.

    SvaraRadera