söndag 16 oktober 2011

Engångsbil

Vi köpte ny bil förra veckan. Våga vägra någonsin bli skuldfri! (Dock lyckades den av oss som vet hur man snackar med bilhandlare pruta typ tjugofem tusen. Yay!) Igår körde jag den för första gången, en liten sväng till Mölndal, inget off road eller så. Och så ba: Surprise! Punktering! Jaha, det var la roligt.

Vad är oddsen att en (osynlig) skruv 1. ligger på vägen, 2. med den spetsiga sidan uppåt och 3. tar sig igenom däcket istället för att sprätta iväg? Jag har aldrig förr varit med om att en bil fått punktering. Hm, bortsett från en fest jag var på där en polispatrull som tittade förbi fick däcken sönderskurna. Låt mig omformulera: Jag har aldrig förr varit med om att en bil fått punktering utan att det varit någons avsikt. Så det kan ju inte vara något som händer särskilt ofta.

Är det så här det ska vara nu? Är det egentligen inte en bil utan bara en skopa dålig karma vi har investerat i?

9 kommentarer:

  1. Jag kör typ 40-50 mil om dagen och har gjort det i sex (6) år och jag har fått punktering en gång. En stressande sådan i vänsterfilen på motorvägen med lastbilar både framför och bakom. Nu är din del överstökad. Det kommer dröja lääääänge till nästa gång. Peppar peppar. Tvi Tvi Tvi. Ta i trä.

    SvaraRadera
  2. Bilar äter bensin. Och pengar. So welcome to the dark side!

    SvaraRadera
  3. Hatar skruv på väg. Mina två senaste punkteringar (senast i torsdags) visade sig vara skruvar. Hatar punka.

    SvaraRadera
  4. Jag har fått en punka, på annandagen på väg hem från julfirande hos mina föräldrar med fem mil avklarade och tjugo kvar. Utan en chans att hitta en öppen däckverkstad blev det odubbat reservdäck och 80 km/h resten av vägen. Det var riktigt skönt när vi väl kom hem.

    SvaraRadera
  5. Vår första månad med bil var,det nån som backade in i den med sin dragkrok och stack. 3000 i självrisk för att byta ut hela framdörren.

    Månaden efter var det nån som slog in bakrutan, ytterligare en självrisk. Under de knappt tre åren vi haft bilen har det väl varit en del småsaker, men också en del större som vi inte kunnat påverka. Senast var det nån som hoppade på taket, vilket ledde till att hela taket behövde bytas och ytterligare 3000 i självrisk. För försäkringsbolaget gick det väl på ytterligare 40.

    Så ett hett tips är att skaffa en bra försäkring med låg självrisk.

    SvaraRadera
  6. Elizabeth: Jag hoppas det, men jag har en känsla av att det här bara är början.

    mikkan: Jo, tack. Jag vet. Vår förra bil lärde oss ett och annat om vad man kan förvänta sig för utgifter.

    Sofia: Två senaste? Hur många har du haft totalt? Är du en hänsynslös förare eller kan jag förvänta mig att det ska bli så för mig också? Jag läste förresten om din vältajmade punka. Tur i oturen.

    Emma: Reservdäck är tydligen inget som medföljer sådär per automatik när man köper bil, så min flinka hälft fick stoppa tillbaka skruven i hålet och fylla på ny luft innan han kunde köra iväg bilen för att få hjälp med däckfix.

    Helen: Tack för tipset. Jag ska absolut lägga det på minnet.

    SvaraRadera
  7. Nä, jag är faktiskt sjukt bra på att köra bil. (Ödmjukt statement där men är sant.) Och så har jag nog haft en del otur med att förrymda skruvar från div renoveringar/altanbyggen letat sig ner till vår parkering.
    Å andra sidan, 4 punkteringar på 10 år med bil. Det är ändå rätt okej... Även om ingen vore att föredra.

    SvaraRadera
  8. Sofia: Jag beundrar dig för att du har modet att gå ut med dina bilkörningsskills bara sådär. Och nej, 4 punkteringar på 10 år är väl inte jättemycket, även om jag gillar Elizabeths frekvens bättre.

    SvaraRadera
  9. Jag med! Må alla världens skruvar lämna mig i fred hädanefter.

    SvaraRadera