söndag 30 oktober 2011

Plikta revisited



Nya plikta, vilket lyft! Även om en däckgunga alltid är en däckgunga och aldrig går out of fashion så var det kul att se att de tänkt lite förbi standardformulär 1A i övrigt. När nyhetens behag klingat av och ungen slipper stå i kö för att sedan ändå bli överkörd av andra barn, vars föräldrar har mer fokus på iPhonen än på avkomman, vid varje lekredskap så kommer det nog bli riktigt trevligt att hänga där.

Tips: ha med någon form av överdragsbyxa ifall ditt barn ska åka i den långa rutschkanan, glidet är inget vidare utan.

Kaffeförsäljningen som jag hört rykten om lyste dock med sin frånvaro. Men eftersom vi var två vuxna innebar det inget jätteproblem. Jag slank bara ner en bit längs Vegagatan och köpte med mig ett par muggar på Zebeda, beskt som synden förvisso, men ändå värt det eftersom de också hade varm choklad till hemulen. Och då menar jag varm choklad som tjejen i butiken tillredde av mjölk och choklad, inte någon blek kopia som kommer ur påse med tre meter innehållsförteckning och är tänkt blandas med fesljummet tevatten.

Bekymmer blev det däremot när jag kom tillbaka och skulle försöka lokalisera min familj. Jag hade inga händer lediga att plocka upp telefonen med, och även om jag haft det så var ändå pappans telefon urladdad och vidarekopplad till min. I det hav av diskret klädda föräldrar som böljade omkring på lekplatsen var det inte det lättaste att hitta en medellång man i grå jacka och grå mössa. Då är det tur att man har en färgglad unge.

Ja, det är jag som handicraftat ungens/chokladjokerns mössa. (Virkning spöar skiten ur stickning anytime.) Vi har redan fått skitmycket komplimanger för den, men ni är såklart ändå välkomna att fylla på med fler i kommentarsfältet.

11 kommentarer:

  1. 1. Kul med ny lekplats! Vi fick också en ny i Arvika i våras och det var sjuuuukt mycket folk i början, men det la sig lite som du säger.

    2. Jag Såg stickningsinlägget först och tänkte "phu, inte bara jag som är gammal och vill lära mig sticka"

    3. ..men det är kanske virkning som is the shit!? Fiiiin mössa! :) Finns det mönster på nätet? Fast det blir aldrig av att jag lär mig för jag vet inte vad jag ska sticka/virka för mamma stickar grejer till Mira (och mig) stup i kvarten, så det finns liksom inget hon behöver.

    SvaraRadera
  2. Plikta har funnit länge, men varit stängd för upprustning sedan tidigt i somras, är ni i Göteborg någon gång så är den absolut att rekommendera.

    Jag vet inte om jag vill lära mig längre :) Eller, jag har ju kunnat och trodde att det var "som att cykla", men icke. Jag blir bara sugen på att punktera saker med stickorna och skrika i falsett när jag ska försöka få till aviga maskor.

    Virkning är the shit! Mössan har jag gjort lite på "frihand" men jag ska se om jag kan få ihop ett "mönster" att dela med mig av.

    SvaraRadera
  3. Men se där sicken fin mössa! (det var faktiskt precis vad jag hade tänkt kommentera)

    SvaraRadera
  4. Ja, det var samma här, det var en lekplats innan, men de byggde om och gjorde större..

    Jag kunde också sticka när jag var yngre, men bara räta (tror jag, vet inte vad det heter). Skulle nog kunna sticka en halsduk kanske, men jag vill göra nåt kul! Men virka verkar ju bra, har kunnat det också, men vet inte om jag kommer ihåg. :)

    SvaraRadera
  5. Toad & co: Å, tack :)

    anne: Jag vill också göra något kul, våga vägra rätstickad halsduk!

    SvaraRadera
  6. Jättefin mössa!! Kan du göra en åt mej? :)

    SvaraRadera
  7. Låt mig upplysa frun om att kaffe-korvförsäljningen börjar på måndag, under novemberlovet.

    Jag komplimerade väl mössan i söndags? Om inte: Men hallå, snygg mössa, bra jobbat!

    ;)

    SvaraRadera
  8. *Antecknar "kom ihåg färgglada kläder på man och unge när ungen blir större och rör sig fritt*

    Och enligt en kompis börjar de kaffe- och korvförsäljningen nästa vecka!

    SvaraRadera
  9. Helena: Absolut! Det blir 350 kronor tack :)

    Icka: Ah, I see. Korv kunde man dock köpa och det gjorde ju såklart att jag som redan ätit lunch, men inte druckit kaffe blev ännu mer irriterad.

    Fifi: Ett alternativ kan också vara att montera en sån där flagga som finns till barncyklar på din man. Då hittar du honom garanterat.

    SvaraRadera
  10. Superfin mössa! Älskar färgkombinationen.

    Vi bor för övrigt brevid ett sånt där lekparksmonster i Stockholm, och där blir det aldrig lågsäsong. Än så länge är hon i alla fall så liten att vi kan välja mindre och folktommare lekparker. Men jag anar att det inte funkar hur länge som helst.

    SvaraRadera
  11. E: Tack!

    Nej, du har nog rätt i att man blir illa tvungen att börja besöka jättelekplatserna så småningom. Eller ta långa omvägar. Min unge dör martyrdöden om hon inte får leka på varje lekplats vi passerar.

    SvaraRadera