tisdag 15 november 2011

Alla som är luktmongon räcker upp en hand!

Ni som kör balsammetoden, eftersköljer ni med äppelcidervinäger eller skippar ni det momentet?
Ni som eftersköljer, hur mycket späder ni och tycker ni att lukten försvinner när håret torkar?

Alltså, jag bara undrar i största allmänhet och nojar inte alls över att folk eventuellt kommer tycka att jag luktar salladsdressing. Och med folk menar jag bland annat min chef som jag har ett en och en halv-timmes lönegrundande utvecklingssamtal med i eftermiddag.

12 kommentarer:

  1. Jag tycker inte att lukten dröjer sig kvar. Jag blandar ungefär 1 del ÄCV med 8-10 delar vatten (väldigt ungefärligt, använder ögonmått) i en flaska och häller över håret. Sedan sköljer jag ur det med ljummet vatten.

    Jag tycker håret blir finare med ÄCV efteråt, med bara balsam blir det gärna lite torrt och glanslöst.

    SvaraRadera
  2. ok. jag sköljer ibland. när jag tvättat med ägg. håret brukar bli superrent. jag häller en skvätt i en bunke. i med kallt vatten. 1 på 10 kanske? eller 1 på 8. jaja. luktar inget när det torkat. Inget alls. om det inte börjar regna på skallen. då.

    SvaraRadera
  3. Jag har också börjat med det där ÄVC nu, använder det efter att jag haft ricinolja i håret över natten. Tycker inte det luktar så mycket, men för skojs skull har jag i RFSU's nya vattenbaserade glidmedel med apelsindoft efteråt istället för gele. ;)

    SvaraRadera
  4. Det kan lukta lite om håret blir blött igen, så om det regnar eller så. Men inte på ett äckligt påträngade vis, eller som sallad. Utan mer friskt, tycker jag. Jag har inte sköljt en enda gång sedan ungen kom. LÄngtar tills jag känner att jag har mer tid och ork till det där.

    SvaraRadera
  5. Jag sköljde med äcv i början (har inte mätt exakt, men 1 del äcv i 10 delar iskallt vatten "ska" det vara) för att jag har eksem i hårbotten som jag tänkte kanske skulle bli bättre med balsammetoden och även äcv. Men jag märkte ingen skillnad och jag HATAR det iskalla vattnet och den hemska lukten, så jag slutade med äcv.

    Jag tycker inte att det luktar efter att håret torkar.

    SvaraRadera
  6. Lisa: Aha, jag sköljde inte, men håret verkade gilla det ändå. Tycker också att håret blivit lite tråkigare på sista tiden, och hårbotten har blivit väldigt torr, men som sagt det här verkar vara the shit.

    Veronica: Ägg har jag inte vågat ge mig på än, är det jobbigare att få ur håret än balsam? Måste man skölja kallt för att ägget inte ska stelna? Eller ska man alltid ha kallt vatten med äppelcidervinägern? Kanske var det för att jag hade ljummet vatten som lukten dröjde sig kvar.

    Hannah: Å, kan du berätta mer om ricinoljan? Och om glidmedlet, ser det inte fett ut om man har i det? Hur mycket sätter du i? Hade du det i när vi sågs? (Ditt hår var som jag nämnt skitsnyggt då.)

    Familjen Toad: Kan tänka mig att lukten liksom återaktiveras då, jag är ju som sagt lite nojig på lukter, det är därför jag ängslas och undrar så mycket över det här :)
    Har du bara använt balsam sedan Toadie kom?

    anne: Iskallt you say. Ska testa det nästa gång.
    Har du gått tillbaka till schampo nu?

    SvaraRadera
  7. Hoppas hoppas samtalet gick bra oavsett hårmetod!

    SvaraRadera
  8. Tack, det gick bra, dock lite trevande. Jag upplever att min chef är lite osäker på hur hon ska bemöta mig sedan incidenten då hon uttalade sig lite klantigt om långtidsammare och sedan hon på omvägar fick reda på en del detaljer om min familjesituation.

    SvaraRadera
  9. när jag körde med balsammetoden så gjorde jag det inte, för jag hade svårt att få ur lukten oavsett hur mkt jag spädde. men en kompis till mig sa att det fanns en vinäger som var väldigt lätt och inte luktade så starkt tror att det kanske kan ha varit änglagårds eller någon annan krav/ekologisk iaf .

    SvaraRadera
  10. Jag använde Kung Markattas, den var inte diskret, men lukten vädrades ur ganska snabbt ändå.

    SvaraRadera
  11. hej igen! det fungerar med lite halvkallt vatten att få ur ägget, inte alls svårt. för äppelcidervinägern brukar jag ha kallare men då har jag ju det i en bunke och doppar håret och hårbottnen i. medans jag har duschen varmt spolandes på kroppen. sedan ingen mer sköljning av håret utan klart. använder bara ägg i bland. när det behövs bli riktigt rent.

    SvaraRadera
  12. Tack! Idag testade jag att blanda vinägern med kallt vatten och det känns bättre.

    SvaraRadera