tisdag 8 november 2011

Fylleri fyllera

Hos Audhumble hittar jag en lista som jag inte kan låta bli att fylla i. Jag älskar att ha en anledning att berätta alldeles för mycket om mig själv.

Matvanor
Bästa maträtt: En stadig bit medium rare entrecôte och en näve riktigt pepprig ruccola. Bara sådär.
Bästa efterrätt: Crème Brulée.
Bästa dryck: Vatten. Fick jag bara dricka en sak resten av livet vore valet enkelt. Någon emot?
Hatdryck och hatmaträtt: Tonic och pulverbea. 
Bästa alkoholdryck: Mojito. Rom, råsocker, lime, mynta. What's not to like?
Använder du smör på smörgåsen? Ja, men inte margarin.
Smågodis eller färdiga påsar? Färdiga påsar. René Voltaires Lovely Lakrits och Urtekrams Söta bär är bäst just nu.
Bästa soppan: Jag gör en jordärtskockssopppa som inte går av för hackor.
Favoritglass: Ben & Jerry's Chocolate Fudge Brownie eller min egen ingefäraglass (som gjorde min konditorlärare knäsvag).

Shoppingvanor
Hur mycket shoppar du för varje månad? Jag snittar kanske på två-trehundra. Har inte funderat så mycket på det.
Har du mer skor än kläder? Det beror väl på hur man räknar. Jag har utan tvekan fler par skor än exempelvis byxor, men totalt fler plagg än skor.
Favoritplagg: En färgglad scarf som jag använder nio dagar av tio.
Favoritfärg på kläder: Jag slentrianköper lätt svarta kläder men på senare år har jag börjat trivas riktigt bra i starka färger. Åttiotalsrosa. ff0000-rött. Illgrönt. Turkost.
Favoritfrisyr: Bob.
Bästa mönster: Prickigt och randigt. Helst samtidigt.
Bästa accessoar: Ett plastigt armband som jag och min unge gjort tillsammans.
Underkläder: Boxer och brottarrygg.
Hatplagg: Korta tröjor.

Arbete/utbildning
Jobbar eller pluggar du? Jobbar och hobbypluggar.
Vad vill du bli? Författare, redigerare, bibliotekarie eller en bättre kock.
Trivs du med ditt jobb/din utbildning? O ja.
Är lönen viktigast? Nej, men jag skulle ljuga om jag sa att den inte var viktig.

Lite allt möjligt
Har du barn? Ja, en hemul. Årgång 2008.
Älskar du någon? Hemulen och hennes far.
Betyder familjen mycket för dig? Allt.
Vart åker du helst på semester? Jag stannar helst hemma.
Bästa klimatet? Ickeregn.
Hemmafest eller krogen? Hemma. Ett par tre vänner. Lite vin eller öl och fett med tilltugg. Musik som går att samtala till.

2 kommentarer:

  1. Åh kan inte du dela med dig av receptet på jordärtskockssoppa? Jag har testat jordärtskockor en gång, och det var asäckligt. Nu har jag beställt en låda grönsaker där sådana ingår och har ingen aning om vad jag ska göra med dem!

    SvaraRadera
  2. Lisa: Jag kan inte lova några mirakel, man måste nog tycka om själva jordärtskockan för att tycka om soppan, men jag ska försöka komma ihåg att blogga receptet ikväll.

    SvaraRadera