onsdag 23 november 2011

Helt off season

Glass BTW. Det här med tillsatser i glass. Kan du inte skriva nåt om det. Jag älskar förstås även glass men är lite avskräckt för det känns så fullt med e-nummer... kommenterade motvalls för ett tag sedan.
Själv har jag gått runt i ett par tre fem sex år och sagt att jag ska köpa mig en glassmaskin. För ett tag sedan var de på rea på ett ställe där jag gillar att köpa hushållsmaskiner, men jag ba: sen. Egentligen är det busenkelt att göra glass själv. Man vispar bara äggulor och socker och blandar med grädde och mjölk, eventuellt efter lite upphettning, och så i med någon form av smaksättning och kör... i en glassmaskin.

Jo, självklart finns det andra varianter också, man kan typ mixa yoghurt eller banan med frysta bär eller hålla på och jobba sig och komma ihåg att röra om i någon gammel granité eller vispa vispa vispa och vända vända vända ihop en parfait. Det kan ju också vara gott, men nu snackar jag alltså glass™. Vill man ha det så får man antingen låta bli att läsa innehållsförteckningar göra sin egen eller lyxkonsumera från någon obskyr gårdsproducent som bara distribuerar sina varor via utvalda hipsterbutiker.

Egentligen hade jag tänkt tipsa om två tillsatsfria mainatreamvarianter här, men nu blir det inget med det eftersom Sundborn vanilj (ni vet de där goa bägarna som finns i glassbilen) fått ny innehållsförteckning och förutom ingredienserna jag listade ovan nu även innehåller kondenserad skummjölk (istället för vanlig hederlig mjölk) och invertsockersirap. Säkert inget man dör av men nu tänkte jag vara rabiat en stund. Och Sia ekologisk gräddglass vanilj innehåller utöver mjölk, grädde, socker, äggula och naturlig vaniljarom också fruktkärnmjöl och guarkärnmjöl (som kan bjuda på överraskningar för den som är allergisk mot ärtor, bönor eller nötter).

Nu vill jag verkligen inte svartmåla just de här två producenterna. Det finns värre exempel. Mycket värre exempel. Den "glass" som finns att köpa på upphandling här i kommunen innehåller nog ingen av ovanstående ingredienser, däremot en tio femton tjugo andra.

Så, i vilken ände ska man då börja leta? Spontant: tänk ekologiskt, av den enkla anledningen att relativt få tillsatser är tillåtna i ekologiska produkter*, eller håll utkik efter hög fetthalt. Light och tillsatser går så gott som alltid hand i hand eftersom fettet (som man tagit bort) är en utmärkt konsistensgivare och smakbärare.

Känner du till någon tillsatsfri glass så räds inte att berätta om det i en kommentar.

*kolla till exempel på skillnaden mellan Sia ekologisk gräddglass vanilj (mjölk, grädde, socker, naturlig vaniljarom, äggula, stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl)) och Sia (icke-ekologisk) gräddglass vanilj (mjölk, grädde, glykossirap, socker, vasslepulver, druvsocker, vaniljarom och vaniljmärg, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror) och stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl)).

8 kommentarer:

  1. Kan rekommendera Mats-Eric Nilssons böcker "den hemlige kocken" och "äkta vara" samt sajten www.aktavara.org om man är misstänksam mot tillsatser. Särskilt äkta vara (bok och sajt) har mycket tips om bra tillsatsfria produkter.

    Nu äter jag inte glass själv men blir ändå arg på tillverkarna som lyckats förvandla ett sådant enkelt livsmedel till en sådan kemisk cocktail. Dessutom blåser de upp den med luft för att det ska se ut att vara mer, och det behöver de inte redovisa eftersom luft inte är en tillsats.

    Såg förresten skitbillig glassmaskin i Clas Ohlsons reklamtidning häromdagen...

    SvaraRadera
  2. Jag har gjort glass själv flera gånger, utan glassmaskin. Men det kanske inte skall räknas som riktig glass kanske, för jag gör det ju (nästan) alltid med yoghurt eller kesella...

    Det är inte speciellt jobbigt och blir godare än man tror. Dessutom så gillar jag den fräscha smaken som blir av att man blandar i någon slags sur kultur i glassen.

    Men här är några recept som jag tycker blev väldigt goda:

    Vit chokladglass
    250 g vit choklad
    4 st ägg
    2 msk strösocker
    1 dl vispgrädde
    3 dl tjock grekisk yoghurt

    1. Smält chokladen i vattenbad.

    2. Separera äggulor från vitor (utan att det kommer någon äggula i vitorna).

    3. Vispa äggulor och strösocker vitt och fluffigt.

    4. Vispa grädden fluffig och vänd samman med yoghurten.

    5. Vispa äggvitor till ett vitt skum i en torr och ren bunke.

    6. Rör ihop äggulorna med den smälta chokladen, vänd ihop med gräddyoghurten och vänd sist i de uppvispade vitorna.

    7. Fyll glasssmeten i en valfri skål eller form och frys i 3-4 timmar så att den är halvfryst.

    8. Skopa upp med glasskopa i glas eller servera glassen direkt ur formen med skivade jordgubbar och hackade pistagenötter.

    Cocosglass
    3 äggulor
    1 dl strösocker
    2 dl kokosmjölk
    3 dl vispgrädde

    1. Vispa äggulor och socker pösigt.

    2. Tillsätt kokosmjölk.

    3. Vispa grädden och vänd ner den.

    4. Häll glassmeten i en valfri form och låt stå i frysen i minst 4 timmar.


    Hallonglass
    1 paket frysta hallo (200g)
    3 äggulor
    1 dl strösocker
    2 dl vispgrädde
    1 dl kesella (10%=

    1. Tina och passera hallonen genom en trådsil. Pressa ur purén och kasta kärnorna.

    2. Vispa äggulor och 1 dl strösocker. Vispa grädden. Blanda äggulesmeten med hallonpuré, kesella och grädde.

    3. Häll smeten i valfri form och låt stå i frysen i minst fyra timmar.

    OBS: Ta fram glassen en stund innan den ska ätas, så att den blir lite krämig och mer lätthanterlig!

    SvaraRadera
  3. Och med ett paket hallo, så menar jag ju såklart ett paket hallon...

    SvaraRadera
  4. Jag har gjort den här blåbärsglassen utan glassmaskin några gånger. Svingod! Ett tips annars är att kolla om någon man känner har en glassmaskin stående i skåpen och låna den på obestämd tid.

    http://www.recepten.se/recept/blaabaersglass.html

    SvaraRadera
  5. Ett tips för den som inte vill/orkar göra egen glass är att många ställen som gör bra kulglass också säljer glass på liter/halvliter.

    SvaraRadera
  6. Lisa: Jag har båda böckerna. Såklart :)

    Den kemiska cocktailen och luften har vi tydligen Margareth Thatcher för. Innan hon bestämde sig för att gå all in var vad jag har hört hon en rätt kompetent kemist (jag orkar inte googla för att se om det stämmer).

    Jag vågar inte köpa en glassmaskin som jag inte vet är bra, det är nog därför jag inte fått tummen ur än, men om du har en källa som kan styrka att Clas Ohlsson-maskinen ger gott resultat så slår jag till på en gång.

    mikkan: Det låter gott, men det är ju för guds skull tusen moment :)

    Linda: Jag gillar tänket med att "låna" en maskin.

    Jenny: Ah, det hade jag ingen aning om. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  7. Åh, fontänorgasm! Är typ min känsla inför detta fina inlägg som känns som tillägnat mig.

    Glömde kanske den lilla detaljen att jag är allergisk eller iaf överkänslig mot ägg. (Cheetahn också även om hon inte äter glass ännu) Så även om jag själv kan äta det i mindre mängd i saker drar jag mig för att tillaga saker med ägg i själv. Särskilt om det inte ska värmas upp som i en kaka vilket gör att jag tål dte mkt bättre.

    Well. Min linje numera är att skita i all mainstreamglass. Istället köper jag numera de här: http://www.jarnaglass.se/page001.html eller http://www.hansens-is.dk/www/produkter.html eller Olof Viktors (ägg i dock) som förstås är dyra men känns okej. Helt enkelt mindre glass mer sällan.

    Okej, jag syndade med Ben & Jerrys när jag var sjuk å den säljs på macken nära oss. Men jävlar så mkt konstigt det är i den.

    SvaraRadera
  8. Haha, kul att du uppskattade det.

    Ja, utan ägg begränsar man ju valmöjligheterna en del, men jag kom på att jag inte ens tog upp konceptet isglass. I somras åt jag och Hrönn den här och den var riktigt god. Dock (naturligtvis) inte tillsatsfri.

    SvaraRadera