fredag 18 november 2011

Hej Socialstyrelsen, vill ni veta varför amningsfrekvensen fortsätter sjunka?

En sak jag inte var beredd på när jag blev förälder var att man skulle bli tvungen att umgås med andra föräldrar. Som man inte har något mer gemensamt med än att man råkat yngla av sig vid ungefär samma tidpunkt. På ett barnkalas helt nyligen lyckades jag till exempel hamna i följande konversation:

– ... och häromåret förverkligade jag en dröm jag haft sedan jag var fem-sex år.
– Spännade, vad handlade den om då?
– Jo, jag har alltid velat bli barnundersköterska och då kom jag in på den utbildningen. Men när jag gjorde min praktik på BB så insåg jag att det inte alls var något för mig.
– Mhm, vad var det som inte var som du hade tänkt dig då?
– Nej, alltså det handlade ju bara om att hålla på och dra i mammornas äckliga tuttar och trycka in dem i munnen på bebisarna. Barnsalarna hade de tagit bort så man fick inte hålla på med bebisarna nästan någonting utan att föräldrarna skulle vara med hela tiden.
– Oj, vilken överraskning. Nej, nu måste jag gå och hämta lite mer kaffe.


1. Hur har den här kvinnan lyckats föda tre (3) barn utan att upptäcka att barnsalarna gått ur tiden?
2. Sist jag kollade var den typen av "hjälp" ett skolexempel på hur man inte bör gå till väga när man ger amningsvägledning. Är det här på riktigt vad de som ska jobba med nyfödda och nyblivna föräldrar får lära sig?! (Här är det väl i och för sig jag som ska låta bli att förvånas, i och med att jag faktiskt för inte särskilt länge sedan fött barn på ett (samma?) sjukhus där det gick till precis så, men jag hoppades och trodde att det jag var med om då var undantag snarare än regel.)
3. Hålla på med bebisarna? Som dockor som man klär av och på, eller vad?

11 kommentarer:

  1. Men herregud. Skönt att hon bestämde sig för att hoppa av utbildningen.

    SvaraRadera
  2. Uh, jag får rysningar i hela kroppen! Jag förstår att många tycker det är jobbigt med "amningshjälpen" på BB och den där människan kanske skulle börja jobba i leksaksaffär istället?!

    SvaraRadera
  3. :O :O :O Hurra att hon hoppade av.

    SvaraRadera
  4. Åh jag känner igen det där med nya spännande bekantskaper när man får barn. Vanligtvis umgås man ju med vänner som är ganska lika en själv och har samma värderingar.

    Jag har också dragit efter andan ett par gånger i mina "föräldragrupper" (eller egentligen mammagrupper). Jag försöker intala mig själv att det är berikande att umgås med människor som har andra erfarenheter och åsikter än jag själv. Vet inte om det stämmer dock, just nu känner jag väl att den enda del av mig som berikas är min självgodhet eftersom jag ofta sitter och tänker: "men alltså, mina värderingar är fan så mycket vettigare!"

    Hm.

    SvaraRadera
  5. Undrar ju lite om vad hon anser om delen där ungarna kommer fram... om hon tyckte tuttar är äckligt menar jag.

    SvaraRadera
  6. Colombialiv: Jo, men det är ju ändå otäckt ifall det är så även de som väljer att fortsätta får lära sig att jobba med amningsvägledning.

    Fifi: Ja, det kanske vore mer passande.

    Familjen Toad: Nu jobbar hon tydligen med äldre istället...

    Miss Mary: Haha, känner igen det där, men emellanåt tar jag faktiskt till mig saker från de här andra konstiga (eller åtminstone de mindre konstiga) föräldrarna :)

    rookiemom: Du har en poäng där.

    SvaraRadera
  7. Ugh att stöta på en sån person när man är i den sitsen. Ugh. Hon kan få komma hit å ta av å på cheetahn vinteroverallen, skorna å mössa några gånger om dan framöver om hon fortfarande är sugen på att hålla på med bebisar... Vi outsourcar så gärna just den uppgiften...

    SvaraRadera
  8. Min första tanke var att "men hon måste väl ändå vara ironisk", så galet tycker jag att det låter. Hålla på med bebisar? Barnsalar? Vilket årtionde lever hon i egentligen?

    SvaraRadera
  9. Oj, där har vi nån som verkligen inte var rätt person på rätt plats.

    SvaraRadera
  10. motvalls: Haha, jag ska hälsa henne det om vi träffas fler gånger.

    Jenny: Tyvärr var det inget ironiskt över hennes utspel.

    Viola: Eller hur.

    SvaraRadera