måndag 28 november 2011

White russian?

Kan inte du skriva någon gång om det här med att dricka alkohol och amma? Det vore intressant att veta, det känns som att all information säger olika, kommenterade Colombialiv för ett bra tag sedan.
Jo, det kan jag väl, för det är egentligen inte så mycket att hålla reda på.

Livsmedelsverkets rekommendation är att inte hälla i sig mer än ett till två glas vin (eller motsvarande mängd alkohol) en till två gånger i veckan medan man ammar. That's about it. Det finns inga fördelar med att dricka alkohol medan man ammar, men den mängd alkohol som går över i mjölken innebär heller ingen risk för det ammade barnet att få i sig.

Matematiken är tack och lov inte heller mer avancerad än att till och med den genomsnittlige familjelivsmedlemmen borde klara av den. Promillehalten i mammans mjölk är densamma som i hennes blod. Som jämförelse kan nämnas att en dryck som klassas som alkoholfri kan innehålla upp till 0,5 procent alkohol.

Med det sagt vill jag inte hetsa någon ammande att dricka alkohol, jag tror att de flesta själva kan avgöra vad som är lämpligt och i vilket sällskap, men jag vill gärna avdramatisera ämnet lite och avslutningsvis passa på att tipsa om en artikel från Systembolaget som jag tycker är saklig och informativ.

Ps. Icke-ammande föräldrar blir också berusade av alkohol.

12 kommentarer:

  1. Hej Jonna,
    jag skriver från Titan television, jag letar efter långtidsammande mammor till en dokumentärserie. Om du, eller någon av dina läsare vill diskutera vidare med mig om detta nås jag på sofia.lundgren@titan.se eller 08-58801222.
    Ha det bra,
    Sofia

    SvaraRadera
  2. Colombialiv: Ingen orsak, jag är glad att du har tålamod med mig när jag är långsam.

    motvalls: O, jag är smickrad.

    Sofia: Nej tack, Outsiders är inte min kopp te.

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt oprofessionellt av Sofia att inte lämna fullständigt namn!

    SvaraRadera
  4. Indirekt gör hon ju det i och med mailadressen.

    SvaraRadera
  5. hahahaha! snälla, kan du inte vara med i Outsiders! skrattar högt i min ensamhet! hahahahahaha! så ledsen att du tackade nej!

    SvaraRadera
  6. Innan var det ju fruktansvärt om man drack alkohol medan man ammade, vilket jag höll med om. Men det var faktiskt Magnus Betnér som upplyste mig om att så inte var fallet, att man inte hade mer alkohol i bröstmjölken än vad man hade i blodet.

    Men vad jag tyckte var intressant var att istället för att rekommendationerna ändras och blir mer tillåtande gällande alkohol, så har de samma inställning, fast nu, istället för att skylla på att bäbisen blir full, så skyller man på att man kan tappa sitt barn om man ammar på fyllan.

    Det stör mig som satan i gatan att mödrar inte skall få supa, medan mannen skall supa igenom hela graviditeten och hela barnets liv utan att det höjs på ögonbrynen. Och om mannen tänker vara nykter på samma villkor som kvinnan under graviditet och den första spädbarnstiden, ja då blir det också ett djävla liv. Det är jag chockad as hell över...

    SvaraRadera
  7. Förstår att du inte vill vara med på TV, det skulle inte jag heller vilja. Varför lämna ett format man har total kontroll över (bloggen) för ett där man är helt utlämnad till andras vinklingar och tolkningar? Är Titan, SVT och andra media verkligen intresserade av långtidsamning är det bara att läsa någon av alla underbara bloggar som skrivs om det.

    SvaraRadera
  8. Jonna: Javisst, efternamnet finns med. Men att skriva under med "Sofia" ser fortfarande oprofessionellt ut. Ni är liksom inte på "first name basis" utan hon skriver faktiskt i egenskap av professionell.
    Det var så jag menade.
    Men så är jag sur på hela grejen också, kanske därför jag ids bry mig.

    SvaraRadera
  9. Bra PS - något som jag tycker glöms bort i debatten för det handlar mest om själva amningen.

    Minns när jag var ute på middag för ett halvår sen och fick kommentaren när jag tog ett glad vin - "vin? men du som ammar?". Ja, men barnet var nu hemma och togs hand om av pappan under tiden. Vad han dricker är det inte någon som har ifrågasatt någon gång.

    SvaraRadera
  10. mikkan: Skulle jag ställa upp så skulle det i så fall vara enbart för din skull.

    Lisa: Saknas bara en konflikt för att det ska bli intressant :)

    Knyttets mamma: Jag fattar vad du menar och jag håller med, det är ett klassiskt knep.

    Jenny: Tack, jag tycker också att det är tråkigt att man hamnar i någon slags moraldebatt varje gång diskussionen kommer upp, och det stannar vid att den ammande mamman ska kunna "hålla upp den korta tid det handlar om". Kom igen när debatten handlar om att alla föräldrar borde hålla sig nyktra från befruktningen tills barnet slutat amma liksom.

    SvaraRadera