fredag 19 november 2010

Day 11 – Your siblings

BB, Borås lasarett, oktober 1991. Kusin Martina, mamma, "moster" Lene och jag på sängen. I baljan ligger min nya negerbror.

När jag var yngre sa jag alltid mina halvsyskon om min syster och min bror. Vet inte varför det var så viktigt att hålla den distansen, kanske för att pappa gjort klart för mig att det vore det största av svek om jag någonsin började betrakta min styvpappa som en riktig förälder. Jag var nog heller inte särskilt snäll mot mina syskon när vi var små, men ändå såg de upp till mig. Ville klippa lugg när jag gjorde det, rände efter mig när jag bara ville leka med de andra stora grannbarnen, vävde armband till mig i slöjden.

Jag har alltid tyckt jättemycket om dem men aldrig lärt mig att visa det på ett normalt sätt.

Lillasyster Annixa är Ulricehamns kommuns först födda 90-talist. En reporter på lokaltidningen kom förbi och hälsade på och skrev en artikel om henne när hon kommit hem från BB. Det var jag som bestämde att hon skulle heta Ann-hicka eftersom hon var en hickbebis.

Lillebror Jonathan kom knappt två år senare. Han hade mycket och mörkt hår och lite taskig blodcirkulation som gav honom en lite blå hudton de första dagarna. Jag tyckte det var väldigt underligt att ingen annan lade märke till att jag fått en negerbror. (Ja, man fick uttrycka sig så på den tiden.)

4 kommentarer:

  1. fan vad blond du var!! och du börjar bli väldigt lik din mamma!

    fick du mitt sms förresten? hade vart kul om du kunde komma, i varje fall på "kalaset"! men om du vill bli av med några kilon så är det lika bra att du kommer på flyttdagen med. då går man liksom plus minus noll över jul! haha!

    SvaraRadera
  2. Ja, vad lik du är din mamma! :)

    SvaraRadera
  3. Det sägs så, ja :) På den bilden är hon ungefär lika gammal som jag är nu också.

    Mikkan: Jag fick ditt sms och jag är sugen på festen, mindre sugen på flytten dock :) Ska kolla upp vad jag har för mig. När vill ni ha besked?

    SvaraRadera
  4. Njae, så snart som möjligt fungerar bra!!! Men ingen stress!

    SvaraRadera