torsdag 18 november 2010

Amningshysteri goes nuts

Alex kommenterar: spännande! Men varför heter det pinjenötter egentligen om det nu inte räknas till nötter. Borde man inte kalla dem typ pinjefrön istället?

Jo, det vore en god idé! Precis som att man inte borde kalla smörgåsmargarin för smör eller narvalständer för enhörningshorn. Jag skulle gissa att den som kom på det svenska namnet aldrig hade sett vare sig ett pinjeträd eller dess kotte, som pinjenötterna kommer från. Jordnötter, kokosnötter och muskotnötter är för övrigt inte heller nötter.

Hur som helst lovar jag – ifall nötpolisen mot förmodan läser min blogg och ligger sömnlös och grubblar över världen är på väg och om det ska börja serveras pinjenötter i förskolan nu – att inte tvinga i barnen pinjenötter om de mot förmodan ingår i nötpolicyn och/eller om det finns några pinjenötsallergiker i barngruppen. Om jag får jobbet.

2 kommentarer:

  1. om det är förbjudet med nötter så kan du använda solroskärnor! det brukar jag ha i min ärtpesto!

    SvaraRadera
  2. Ja, det var min backup plan. Det brukar det ju ofta vara i lite billigare märken av pesto i affären också.

    SvaraRadera