torsdag 25 november 2010

Day 17 – Your favorite memory

Pappa kunde berätta målande om hur vi skulle åka till Afrika och se på de där savanndjuren i den orange folkabussen, att vi skulle hyra en helikopter och titta på Stockholm från ovan istället för traska runt till fots nästa gång och att till jullovet skulle vi åka till Tyskland och handla i en leksaksaffär som var i så många våningar att den tog en hel dag att gå igenom. Jag svalde det med hull och hår varje gång.

Mamma gjorde precis tvärt om. Plötsligt en morgon när vi vaknade kunde hon säga att vi fick rappa på lite med frukosten idag, för sen skulle vi plocka upp min kusin och hennes mamma och åka till Liseberg eller gå på kattutställning eller något annat världsomvälvande. Jag har i efterhand fattat att det handlade om att hon inte kunde lova något i förväg eftersom hon var tvungen att spara i flera månader för att ha råd med dessa "infall", men då tyckte jag bara att hon var helt wild and crazy, och jag älskade det.

En gång när hon hade hämtat mig hos dagmamman och vi kom hem stod det en bil jag inte kände igen utanför och mamma ba:
– Oj! Kolla där, det sitter någon och har picknick i vår trädgård.
Och där satt min farmor och farfar, som i maskopi med mamma just hade bilat 150 mil från Norrbotten, på en rutig filt och drack kaffe och låtsades som att sånt här händer varje dag. Och farfar hade med sig en påse chokladpraliner från kommunistkonsum*, precis som han hade varje gång vi träffades.

Egentligen hade de nog inte gjort den där resan bara för att ta en fika på vår gräsmatta utan passade på att kika in när de hade varit i Kumla och hälsat på pappa och så att säga ändå hade vägarna förbi. Men i min värld, där jag vid den tiden fortfarande var universums medelpunkt, kände jag mig så otroligt uppmärksammad och älskad att den där försommareftermiddagen i mitten av åttiotalet är fortfarande ett av mina happy places.

*Den här episoden utspelar sig gamla hederliga i DDR-Sverige när det bara fanns Blåvitt att "välja" på. När chokladpraliner hette chokladpraliner och tandkräm tandkräm.

2 kommentarer:

  1. Farfarsgodis! Åh, jag önskar att det fanns fortfarande.

    Kommer du ihåg sommaren -97 då vi skulle åka in till Borås och shoppa och det visade sig att Thomas di Leva spelade på torget? Det var också en sån där överraskning som Liz och mamma hade tjuvhållit på och låtsats att vi bara skulle in till stan och typ fika.

    SvaraRadera
  2. Haha, jag har aldrig tänkt på att det kunde varit planerat. De verkade själva så förvånade att jag trodde det var en slump på riktigt.

    SvaraRadera