söndag 7 november 2010

Söndag: Bakfylleångesten ringer upp

Trots att det var fars dag fick mor välbehövlig sovmorgon, när man är morsa till en mammig tvåochetthalvtåring räknas uppstigning klockan 08:23 som det, och som grädde på moset dessutom ryggmassage. Mina "nya" arbetsskor tar livet av mig.

Nåväl. Just som jag höll på att masa mig ur sängen ringde min telefon. Dolt nummer. Jätte-otippat, eftersom den enda som normalt spontanringer mig anonymt stod i köket och kokade te. Men jag tänkte att det kanske var ett nytt och spännande sätt att tala om att frukosten var serverad. Så jag svarade in a glättig tone of voice:

– Jonna.
– Hej.
– Hej?
– Vad gör du?
– Eh, jag klev nyss upp.
– Aha, jag ligger kvar i sängen. Jag var ute igår så jag är jävligt seg.
– Ok?
– Hör du vem det är?
– Nej.
– Gissa.
– Va?
– Gissa.
– Äh, lägg av. Tala bara om vem du är.
– Det är Jonas.
– Jonas?
– Ja, Jonas Larsson.
– Jag känner ingen som heter så.
– Menar du att du inte känner igen mig?
– Ja.
– Fy fan så lågt! Förlåt så jävla mycket att jag ringde då.
– Visst, hejdå.
– Äh, kom igen nu.
– Hejdå. *klick*

Det här har gnagt mig hela dagen. Att han var så säker på att han ringt rätt. Känner jag kanske faktiskt någon som heter Jonas Larsson? Jag har gått igenom listan med Jonasar jag någonsin känt, gång på gång, men jag kan verkligen inte placera den här människan. Egentligen borde jag väl inte bry mig men jag kan inte släppa det.

8 kommentarer:

  1. Va neej är det farsdag idag? glömt glömt. är det inte nästa söndag? suck. Oh. glömt. i år igen. skitdag eller skitjag. något av det.

    SvaraRadera
  2. Haha, jo. Nu när du säger det så känns det mer rimligt.

    SvaraRadera
  3. Mer rimligt att jag har tagit ut fars dag i förskott alltså, inte att du är dum eller glömsk. Förstår att fars dag är extra viktig för dig i år.

    SvaraRadera
  4. Är det inte nästa söndag?! Jo, det är det ju (var tvungen att kolla upp) (fick lätt panik) ;)

    SvaraRadera
  5. Haha. Jag har träffat en kille på krogen en gång, fått hans nummer och bestämt att vi ska gå på dejt, för att sedan inse att jag redan gått igenom allt det där redan. Men samma kille. Några år tidigare.

    Fast jag kom på det efter några dagar.

    Du kanske också vet vem det är om några dagar....

    SvaraRadera
  6. Fast jag har inte varit ute :) Men kanske klarnar det ändå efter hand.

    SvaraRadera
  7. måste vara ett prank!

    önskar att du hade numret så man kunde ratsita honom!!!

    SvaraRadera
  8. Ja, dolda nummer är sannerligen ett otyg.

    SvaraRadera