tisdag 30 november 2010

Day 22 – Something that upsets you

– Jag fattar inte varför vi inte har dödsstraff i Sverige!
– Det finns det väl många anledningar till...
– Men majoriteten är ju för det!
– Är de verkligen det?
– Ja, det är bara att fråga vem som helst.

Det kan ha varit i samband med mordet på Max och Sara eller när Örebromannen härjade eller kanske bara vid någon muslimrelaterad incident. Det är inte så noga, för så här tycker jag det låter hela tiden. Snabba generaliserande lösningar.

Jag blir förtvivlad när jag tänker att det kanske faktiskt är som han säger, min kollega sverigedemokraten, att majoriteten har så taskig människosyn. Jag tror inte han har någon statistik att redovisa som stöder hans tes, men det har å andra sidan inte jag heller för motsatsen.

3 kommentarer:

  1. SIFO hade en barometer 1997 där cirka 40 procent var för. För några år sedan körde tidningen Metro en väldigt ovetenskaplig undersökning där 33% av svenskarna var för. 56% mot.

    SvaraRadera
  2. Och 11% svarade vet ej? För mig är det helt obegripligt att man inte har någon uppfattning alls i frågan om ifall det är ok att döda andra människor.

    SvaraRadera
  3. Men när har inte sverige & svenskar varit ett mini-USA
    Allmänt känt, h. finnen

    SvaraRadera