onsdag 3 november 2010

Man kanske inte ska fundera så mycket

Om man låtsas att det här inte är en reklamskylt så skulle man kunna tänka sig att avsändaren är någon som kör Skoda och tycker att det är en jävla bra bil. Någon som tänker att det här känns rätt, det här borde alla unna sig. Inte kontroversiellt alls. Nästan lite gulligt. Omtänksamt liksom.

Men vad händer om vi låtsas att det står Alla borde amma på skylten? Att avsändaren är någon som ammar och tycker att det är himla praktiskt och bra och som tänker att det här känns rätt, det här borde alla unna sig. Då blir det aja baja. Överförmynderi. Inte gulligt och omtänksamt.

Varför är det så? Varför tolkar man inte Alla borde köra Skoda som Det är fel att köra Volvo, låt oss kasta paj på varandra!?

7 kommentarer:

  1. Intressant tanke. Men är det inte så att alla förväntas amma. Och förväntas sluta i tid med?

    SvaraRadera
  2. Precis som alla förväntas köra Skoda :)
    Hur gör du nu förresten? Ammar du fortfarande Edor? Jag lägger ingen värdering i det, och känner mig tydligen tvungen att påpeka det också, är bara väldigt fascinerad av amning under graviditet och tandemamning.

    SvaraRadera
  3. Det är synd att man "måste" vara så försiktig när man pratar om amning, så att ingen känner sig trampad på eller utpekad. Det hänger kanske ihop med rädslan att vara en dålig förälder, man vill inte att andra ska påpeka det man kanske gör fel.

    SvaraRadera
  4. Jag, som inte har några barn, är så himla fascinerad över att det är sådan hysteri kring amning, hur länge man ska amma, om man ska amma, vart man ska amma.

    själv hade jag tänkt ta det som det kom, kan jag amma så gör jag det, kan jag inte så gör jag det inte... visserligen kommer jag aldrig amma på allmänna platser för det är inte min grej och tycker det känns jobbigt när andra gör det... av orsaker jag inte riktigt vet... kanske ändrar sig när/om jag får barn...

    jag kommer i varje fall mata ungen med nappflaska, det är en sak som är säker, för jag vill verkligen att pappan ska vara delaktig i matandet, det är viktigare för mig än att amma... men det är väl skit samma? eller?

    ja, som sagt är detta en okänd värld för mig, som jag aldrig hade hört talas om, om det inte vore för dig Jonna... men kul att jag är lite medveten om att allt man gör tydligen går att klaga på :)

    men sånt skiter jag i, och har alltid gjort! typ.

    hoppas förresten på en öl snart när jag blir göteborgsbo!

    SvaraRadera
  5. såg att jag borde ha korrekturläst, men sånt skiter jag också i tydligen! :D

    SvaraRadera
  6. Mikkan: Jag är också fascinerad! Fortfarande :)
    Det är en god idé att tänka lite på hur man vill ha det med amning och annat innan barnet är fött, det är lätt annars att man ser förlossningen som någon slags målgång fast det egentligen är först då det börjar på riktigt (nu formulerar jag mig som om du redan var gravid, igen), men man får ändå vara beredd på att man omvärderar en helt del under resans gång. Och så här post bebistid, när jag ser tillbaka, så är det en hel del jag hade gjort annorlunda om jag då visste det jag vet idag. Inte så att jag ångrar eller grämer mig, jag är ganska nöjd över lag, men det finns ju alltid rum för förbättring liksom :)
    Och angående öl: Ja tack.

    SvaraRadera
  7. nä, här är det bara pre bebistid som gäller!

    självklart finns det alltid saker man vill ändra på i efterhand, som att man alltid önskar att man började skriva på hemtentan i tid. men efter att ha skrivit ett antal tentor, så vet jag att jag aldrig gör annorlunda. det ligger inte i min natur, tyvärr :) (skriver på hemtenta nu)

    ja, öl skall avnjutas, eller kanske en flaska god glögg, beroende på vad som hinns att styra upp innan jul. inte så optimalt att flytta 1 december. flyttstök goes julstök kan man annars klara sig utan!

    SvaraRadera