fredag 20 maj 2011

Det är alltså så här det känns att bli rånad

 Tur att jag fick en femma rabatt på kexen.

Ungen fyller år i helgen, så på väg hem från jobbet igår gled jag in på Ica Focus för att tjacka lite roliga frukter att bjuda på på förskolan. Misstag. Alla vet att det är ekonomiskt vansinne att gå in där, men jag trodde ändå att det fanns gränser.

Kassör: Den här melonen är säljstoppad.
Jag (försöker vara lustig): Oj, det var värst, är den från Japan?

Kassör: Det vet jag inte. Du kan gå och hämta en annan sort.
Jag: Äh, jag klarar mig. Det är så lång kö.
Kassör: Jag kan vänta.
Jag: *gör som jag blir tillsagd*

Tillbaka i kassan visar det sig att melonjäveln jag i panik plockat åt mig kommer gå på 120 spänn.

Jag: Oj, vad hände där? Kan en melon kosta 120 kronor?
Kassör: Den är ganska tung, nästan fem kilo. Vill du att jag ska väga om den?
Jag: *svettas* Nej, det är lugnt, jag tror dig.
Kassör: *väger om melonen* Nästan fem kilo.
De ungefär tre miljoner människorna som står i kö: *önskar att blickar kunde döda*
Jag: *profylaxandas* Jag tar den.

Som tur var blev jag sen antastad av ett fyllo vid Korsvägen och fick således utlopp för min frustration genom att passa på att överreagera rejält på hans påstående om att han skulle vara den mest begåvade mannen på jorden.

9 kommentarer:

  1. Aaah, det här känns bekant. Påstod han att han hade världens största snopp samt en dotter som är fotomodell oxå. Lång som 17. Brukar stöta på honom på vagnen ibland.

    Ska barnen äta ost oxå? Lyxigt.

    SvaraRadera
  2. Det låter som att det kan vara samma man, mest baserat på att han var lång dock. Han kom aldrig till det där med snopp och dotter, jag lät honom inte prata till punkt.

    Haha, ja, låt oss säga att det var barnen som skulle ha osten.

    SvaraRadera
  3. Det var ju i alla fall rabatt på kexen...

    SvaraRadera
  4. Ja, utan rabatten hade det ju blivit 611 kronor för lite frukt, ost och småplock. Och det hade ju varit helt vansinnigt.

    SvaraRadera
  5. För att få dig att må lite bättre så ska jag berätta om hur mycket jag köpte bigarråer för under en vecka förra sommaren (garvidcraving).

    1 096:-
    En vecka, en person. En annans lönekonto....
    Och nej han var inte glad på mig.
    Alls.

    SvaraRadera
  6. Helt underbart! Mycket hög igenkänningsfaktor på det här inlägget!

    SvaraRadera
  7. Icka: Jag kan inte alls förstå vad han blev så upprörd över. 1096:- för bigarråer är ju ingenting! *harkel*

    Marresmamma: Skönt att jag inte är ensam om såna här vansinnesköp.

    SvaraRadera
  8. Inte konstigt att det lätt blir att man köper godis istället för frukt...

    SvaraRadera
  9. Precis. Här märks det i och för sig inte lika tydligt som i t.ex. USA, men hälsosam mat är ju tyvärr en klassfråga.

    SvaraRadera