lördag 14 maj 2011

Jag är inte rasist, bara lite fördomsfull

O, jag var tvungen att visualisera en stor skämskudde på jobbet idag. (Eller igår om man ska vara nogräknad, why the hell am I äting chips och dricking äppeljuice klockan ett på natten?) Så här var det:

En tjej som läser SFI ska komma och praktisera hos oss. Idag var hon och hälsade på tillsammans med sin samordnare. Vi pratade om vilka tider som kan passa, ifall hon behöver lämna barn på förskola på morgonen och rätta sig efter deras schema eller så. Nej, det var lugnt på den fronten eftersom hennes man är hemma och är pappaledig. Samordnaren gick igång fullständigt på det och ba:
– Oj, så modernt! Och så jämställt! Härligt att du har en sån duktig och bra man som hjälper till hemma, sånt gillar vi i Sverige!

Duktig? Hjälper till? Sånt gillar vi i Sverige (där männen tar ut 20% av föräldraledigheten)?

6 kommentarer:

  1. Och den här personen jobbar på SFI? Den personens chef borde få sig ett mail! "sånt gillar vi i Sverige"???

    SvaraRadera
  2. första veckorna med frank hjälptes vi ju åt för att båda skulle klara skolan, när han följde med mig en dag fick han höra att " oh vad snäll du är som tar hand om frank" och "oh vad DUKTIG du är". vi kräktes lite åt det på vägen hem.

    SvaraRadera
  3. Uh, jså pinsamt!
    Och jag hatar när folk säger att män är "duktiga" för att de "hjälper till", som om de ska ha medalj för att de tar sitt ansvar...

    SvaraRadera
  4. OMG. Skämskudde som fan. Och håller med Lina.

    SvaraRadera
  5. Åh fy helvete. Jag ska börja säga att jag är barnvakt tror jag. Hela dagarna. Inte en jävel tycker att jag är DUKTIG utom jag själv.

    SvaraRadera
  6. Lina: Ja, egentligen. Men jag känner att jag mailat tillräckligt för en tid framöver.

    Jennie: Fast samtidigt tror jag tyvärr att det är många män som hade varit nöjda i den situationen. Det är ju alltid schysst att få cred för något som egentligen inte är särskilt betungande.

    Fifi: Kan vi inte börja tillverka såna medaljer och dela ut till föräldralediga pappor?!

    motvalls: Vill du att jag ska klappa dig lite på huvudet och säga att du är duktig? :)

    SvaraRadera