fredag 30 december 2011

Hur gick det sen?

Strax efter mig kliver en vansinnigt stressad man med två stora resväskor ombord på spårvagnen och frågar föraren om han kan trycka plattan i mattan. Tydligen har han beställt en taxi som inte dykt upp och nu är han på väg att missa sitt tåg. Föraren lovar att göra sitt bästa (i Göteborg har vi ungefärliga tider i kollektivtrafiken, på riktigt alltså).

Båda talar lite halvknagglig svenska men nästan direkt visar det sig att de har ett annat gemensamt språk (inget stort typ engelska eller arabiska utan något jag aldrig hört talas om, vad är oddsen?) och konversationen går med ens i en rasande fart, precis som spårvagnen.
Plötsligt skickar föraren över sin privata mobil till den stressade mannen. Han har lyckats få någon taxikontakt på tråden och när vi kommer en bit ner på Linnégatan står en taxichaufför med öppen baklucka och väntar.

Mannen tackar föraren för hjälpen, kastar sig ur vagnen, hystar in sina väskor i bagaget på taxin och slänger sig in i framsätet. Taxin gör en rivstart.

Och jag som trodde jag skulle ha svårt att hålla mig vaken på väg till jobbet.

7 kommentarer:

  1. Hahaha, vilken service!! Kul med lite spänning på morgonkvisten. :)

    SvaraRadera
  2. Åhh! Vilken underbar morgonhistoria!

    SvaraRadera
  3. Vad glad jag blev av den här historien!

    SvaraRadera
  4. Ja, visst var det spännande. Jag hoppas verkligen att han hann med istt tåg.

    SvaraRadera
  5. Åh vilken feelgood-historia! :)

    SvaraRadera
  6. Och vad man önskar att man fick veta hur det gick såklart... :)

    (Älskar förutsägbara lyckliga slut haha!)

    SvaraRadera
  7. Haha ja, man förutsätter ju att man hann, eftersom man är så matad med lyckliga Hollywood-slut, men risken är ju faktiskt rätt stor att han missade sitt tåg.

    SvaraRadera