söndag 11 december 2011

Lussehybrider

Saffran och mandelmassa. Det bästa av två världar. Så jävla bra idé. Och naturligtvis har ingen kommit på det före mig. (Meaning: Jag har medvetet låtit bli att googla det, alltså har det inte hänt tidigare.) Så här går man till väga:

Gör en sats lussekattsdeg. Med saffran. Annars är du diskvalificerad på en gång och kan sluta läsa här och hamnar i fängelset utan att passera GÅ. Jag hittade ett bra recept i senaste numret av Hem och Hyra som lägligt nog dök upp i en hög bråte i hallen i förmiddags. Av nedanstående ingredienser får du ut typ 50 bullar.

50 g jäst (jag använde torrjäst för söta degar)
200 g smör
5 dl mjölk
1 g saffran
2 dl socker
0,5 tsk salt
1 ägg
1,6 l vetemjöl special (enligt originalreceptet 1,75 l vanligt vetemjöl)

ägg att pensla med

Blanda ingredienserna till degen på sedvanligt vis. Kör skitlänge i maskin, tills degen släpper bunkens kanter helt. Har du en treåring bör denna ha tröttnat tre till fyra gånger innan degen är redo att jäsa första gången.
Jäs 40 minuter. Jag lägger plastfolie i stället för bakduk över bunken, så slipper ingen go fukt ut.
Kavla ut och bre på en fyllning bestående av:

200 g mandelmassa
250 g Bregott (knappt ett halvt stort paket)
1 dl socker

Rulla ihop, cutta och stoppa bullarna i formar (har man planlöst köpt rosa formar tidigare under hösten är det ett bra tillfälle att använda dem till det här, det blir en snygg kontrast till de gula bullarna). Jäs sedan 40 minuter till.
Pensla med ägg och skjuts in i ugnen på 250 grader i en fem-sju minuter någonting.

Ät. Säg god damn!

7 kommentarer:

  1. åh, det låter smarrigt! Här körde vi lite på samma koncept, men givetvis inte exakt samma för det har ju aldrig hänt, och hade smör+torkade fikon som legat i whisky som fyllning. jädrigt gott.

    SvaraRadera
  2. Sorry, men du var inte först. Har redan ätit alldeles för många såna där som min mamma bakat. Supergoda!! :)

    SvaraRadera
  3. Mm låter gott, utan saffran ;) nått händer i år o plötsligt gillar jag inte saffran, i alla fall inte från seven.. Ruskiga

    SvaraRadera
  4. Mmm, det där är en mumsig klassiker som hängt med mig från 90-talet! Mandelmassa förgyller allt, skulle jag vilja säga. :)

    SvaraRadera
  5. lås in dom på kördag är du snäll...

    SvaraRadera
  6. Hmmmm, det är nog dags för fika i gbg any day now.

    SvaraRadera
  7. lisakristin: Kan tänka mig det, fast såklart inte lika gott som mandelmassa.

    Helena: Lalalalala bingo!

    Tristessa: Utan saffran? In i fängelset med dig!

    dekorum: Det tror jag inte. På nittiotalet hade ingen ännu hört talas om kombinationen saffran och mandelmassa. Det vet alla.

    Icka: Ska bli.

    Elizabeth: Det låter bra, då får jag en anledning att plocka fram några ur frysen.

    SvaraRadera