söndag 4 december 2011

Engagemang på söndagsnivå

Egentligen borde jag a) diska, b) sammanställa en lista över vem som ska få vad för att effektivisera julklappsinköpen, c) baka det där pepparkakshuset jag flaggade för häromdagen, eller d) börja fila på de där sex-/relationsinläggen jag var så peppad på att skriva för ett tag sedan. I stället dammar jag av en lista jag hittade hos J i somras

Vad heter du? Jonna.
Var bor du? Göteborg.
Trivs du där? Jag har inga planer på att flytta.
Brukar du läsa horoskop? Nej, men bara för att jag inte har tillgång till några tidningar med sådana i. Ramlar jag över en färsk veckotidning så kan jag omöjligt låta bli.
Har du körkort? Ja, sedan 5 maj i år.
Äger du några Converseskor? Ja, två par original och tre par kopior. Alla utom ett par är sorgligt trasiga i hälarna.
Favoritdjur? Katt och häst.
Vad spenderar du dina pengar på? Mat och förbrukningsvaror, någon occasional flaska vin eller öl, några liter bensin emellanåt, någon gång ibland en klädtrasa eller två, födelsedagspresenter och julklappar när det är aktuellt, ungens sparkonto och några andra autogiron, kollektivtrafikmånadskort, en och annan bok, Faktum och några kronor här och där till människor som tigger eller spelar något instrument på stan... frågan är väl snarare vad jag inte spenderar pengar på.
Senaste konserten? NOFX på Malmöfestivalen i augusti.
Festar du mycket? Inte direkt.
Sprit, cider, vin eller öl? Vin eller öl.
Brukar du bli för full? Nix, jag gillar kontroll och ogillar bakfylla.
Antal kuddar i sängen? Två, jag och pappan har varsin, barnet har ingen.
Kan du baka bullar? Ja, men jag gör det alldeles för sällan.
Har du varit med i scouterna? Nej, men jag följde med min kusin på ett par Nying-träffar. Det var inte min grej.
Bläck eller blyerts? Bläck.
McDonald’s eller Burger King? BK om jag inte får välja MAX.
Är du allergiskt mot något? Nej, men jag är slightly laktosintolerant
Äger du ett busskort? Ja, ett sånt som jag blippar när jag åker buss och spårvagn, inte ett D-kort.
Dricker du blå, grön eller röd mjölk? Jag dricker inte mjölk, men till matlagning och för barnet att dricka köper vi oftast röd, ibland gammaldags.
Hur ser du ut idag?
 Som vanligt ungefär.
Har du haft sex idag? Nej.
Nästa mål i ditt liv? Finputsa och skicka in hjälpmammeprovet för rättning.
Vad såg du senast på tv? Det tar emot att erkänna det, men det var brottstycken av Jims värld som stod på i bakgrunden medan jag tog en tupplur på soffan vid sjutiden i morse. Senaste aktiva tv-tittning var En sydfransk affär som gick igår kväll.
Hur svarar du i mobilen? Oftast med förnamn.
Vem ringde du senast? Hemulpappan.
Vad sa den du ringde?
 Att han inte hade några särskilda önskemål beträffande middag.
Antal timmar sömn inatt? Fem. Det var pappans tur att ta sovmorgon.
Vad innehåller din favoritnattmacka? Så många sorters ost som möjligt.
Bråkat med ditt husdjur? Jag brukar skälla på katterna när jag snubblar över dem.
Drömt något helt galet och så har det hänt dig nästa dag? Inte som jag kan dra mig till minnes.
Är du ensam nu? Hemulen sitter bredvid mig och spelar pusselspel på ipaden.
Låt som fastnar i ditt huvud ofta: "Jag gick in i en affär..." med Mora Träsk.
Vill du gifta dig? Jag vill gärna åka till Las Vegas och förnya våra löften med Elvispräst, drive in och hela kittet.
Vill du ha barn? Tack, jag är nöjd så här.

FAVORIT…
Rum i huset: Sovrummet.
Typ av musik: Förvånansvärt ofta något med män som spelar gitarr.
Månad: Maj.
Sten: Det här är lite överkurs för mig. Jag tycker förvisso att vanliga gråstenar (ja, det är inte många som vet det, men det är det korrekta vetenskapliga namnet) kan vara riktigt vackra och jag brukar hålla på och jobba mig med att arrangera stenar jag hittar på odlingslotten, men någon särskild favorit har jag inte.

DE SENASTE 48 TIMMARNA, HAR DU…
Gråtit:
 Åtminstone vid ett tillfälle, då jag och barnet pratade om hennes mormor.
Köpt någonting: Jag handlade lite mat och kvällssnacks i fredags.
Varit sjuk: Hela familjen är lite sänkt, sådär som man tydligen ska vara från oktober till mars.
Sjungit: Julsånger med barnet.
Sagt “Jag älskar dig”: Antagligen.
Velat säga till några att du älskar dem: Jag skulle kunna säga det tusen gånger om dagen till min familj, men då skulle de nog sluta lyssna.
Träffat nån ny person:
 Nepp.
Saknat någon: Mamma.
Kramat någon: Min familj.

SENASTE…
Låt du hörde: Natten går tunga fjät.
Dokumentären: Vodkafabriken.
Drink du köpte: Något alkoholfritt på Lokal när jag var med barn.
Sak du stal: Tog med mig ett par vinylhandskar hem från jobbet när jag skulle henna håret häromdagen.

FÖRSTA…
Bästa kompis: Kusin Martina.
Inhandlade skiva: Ebba Grön.
Förälskelse: Rasmus.
Begravning:
 Min klassföreståndare Jerker för femton år sedan.
Piercing/tatuering: Hål i öronsnibbarna när jag fyllde tolv. Om mamma vetat vilken inkörsport hon gläntade på då så hade hon aldrig låtit mig.
Fiende: Pappa, eller snarare mina egna motstridiga känslor för honom.

SENASTE…
Människa du slog: Jag råkade armbåga min unge i huvudet häromdagen, men senaste jag medvetet gjorde illa fysiskt minns jag inte.
Stora bussresa: Ersättningsbussen när jag och ungen skulle åka tåg till Oslo för drygt ett år sedan.
Dusch: Igår.
Irritation: Min mans skägg-tics igår. Kan eventuellt ha berott mer på PMS, men på något sätt måste man ju kanalisera sina känslor.
Glass: En skabbig Magnumkopia från glassbilen.
Skjortan du haft på dig: Jag har en grön tjock bomullsskjorta från försvaret på mig i detta nu.

7 kommentarer:

  1. Att åka till Vegas och bli förklarade äkta makar, det är mitt drömbröllop!

    SvaraRadera
  2. Gråsten? *paus för utbrott av geologisk frustration*. Du menar granit (rödaktigt grå), eller möjligtvis en granitoid (mer grå eller svartvit-fläckig). Möjligtvis en gabbro (mörkgrå) eller kanske till och med en diabas (mycket mörkt grå eller svart). Sedan finns det ett gäng till som är grå eller gråaktiga, men det får räcka för stunden *paus för djupa andetag*

    SvaraRadera
  3. Jag brukar dricka vit mjölk, men det kanske bara är jag det.

    SvaraRadera
  4. Fifi: Då kanske vi kan köra en dubbel på det :)

    Helena: I det här fallet innebar det att slicka bort kaffe ur oansad mustasch. (Han gick och trimmade den sen, ska sägas till hans försvar.)

    Lisa: Jag menar det övergripande namnet för hela familjen: Gråsten. Haha. (Nej, jag vet att det inte finns något som heter så, men jag verkar ha en skada på stencentrat i hjärnan, jag kan omöjligt lära mig vilken sort som är vilken även om jag känner igen alla namn du räknar upp.)

    Martina: Jag vägrar äta eller dricka livsmedel som inte är färgade.

    SvaraRadera
  5. Haha, han kände väl vad som var bäst för honom. Med tanke på din PMS alltså. ;)

    SvaraRadera
  6. En bidragande orsak var nog också att han skulle ut en sväng med sina kollegor på kvällen, men vi kan väl säga att det berodde på att jag har pli på honom.

    SvaraRadera