onsdag 14 december 2011

Allergihysteri

Ska vi ta det en gång till? I förskolor och skolor i Göteborgs Stad råder förbud mot nötter, jordnöt och mandel. Det står uttryckligen att det inte gäller muskotnöt, pinjenöt och kokosnöt, eftersom de inte är nötter. Ja, det stämmer. De är inte nötter, de råkar bara heta så. Solrosfrön nämns inte alls, eftersom de varken är nötter eller heter något som kan associeras till nötter.

Jo, jag vet att man kan vara allergisk mot solrosfrön också, men det betyder inte att de ingår i nötförbudet. Även om just du är jättejätteallergisk. Däremot kan vi se till att du får specialkost vid de tillfällen det eventuellt ingår solrosfrön i någon maträtt. Precis som vi gör för dem som är allergiska mot t.ex. ägg eller mjölkprotein.

Jag förstår att det enklaste vore om allt just du är allergisk mot ingick i nötförbudet, men om alla allergier som någon i den här kommunen har ingick i nötförbudet så skulle vi inte kunna servera någon mat alls och det vore nog ännu omständligare. Ok?

5 kommentarer:

  1. Hyacinter då? Ingår de i nötförbudet? För dem är jag allergiska emot!

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte, men innan jag lagar någon rätt som innehåller hyacint ska jag kolla upp det.

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte att någon mår bra av att äta hyacint eftersom den är lite giftig.

    SvaraRadera
  4. Då borde det ju absolut vara förbud mot hyacinter!!! :O

    SvaraRadera
  5. Knyttets mamma: Ja, då borde den verkligen ingå i nötförbudet. Det går ju inte an att tillåta giftiga växter i maten.

    Andrea: Nöt - lök, what's the difference? Förbjud!

    SvaraRadera