fredag 9 december 2011

Perspektiv

På min nya arbetsplats, som inte är så ny längre, tar vi emot sfi-elever som behöver göra språkpraktik. Att jag aldrig hört talas om det tidigare! Hittills har jag haft turen att få träffa:
  • en kvinna, lite drygt tio år äldre än mig, som bor med man, tio barn och två barnbarn i en fyra. Eventuellt ska jag sluta gnälla över att det är trångt i vår trea. När det visar sig att hon också har tid att nära ett politiskt intresse mellan skola och familjeliv så undrar jag om våra dygn har olika många timmar. Kanske ligger hon inte i soffan och äter choklad och bloggar om kvällarna.
  • en annan kvinna, ungefär i samma ålder som min mamma skulle varit, som totalt i sitt liv gått i skolan i tre månader. De tre månader hon hittills läst sfi. Hon har just lärt sig alla bokstäver i alfabetet och varje gång hon är hos oss har hon i läxa att skriva upp tio ord i sin skrivbok för att sedan ta med dem till skolan och berätta vad de betyder. Och hon gör det med liv och lust. Jag som är en quitter av rang hade aldrig gjort det. Jag hade grävt ner mig i oanställbarhetens djupaste hål och vägrat lära mig att ens stava till mitt eget namn.
  • en kille, ungefär jämngammal med mig, som visserligen redan har sfi-kurserna avklarade, men som har vikarierat hos oss ett par gånger och som är före detta barnsoldat. Jag ba: Va?! Det är liksom så långt utanför mina referensramar. Medan jag bekymrade mig över ifall det vore hyckleri av en vegetarian att använda gelatin i håret hade han att välja mellan att döda eller dödas.
Så. Jobbar du i göteborgsområdet? Har din arbetsplats möjlighet att ta emot en sfi-elev på språkpraktik? Gör det! Hör av dig till någon av praktikcoacherna på ABF.

5 kommentarer:

  1. Wii! Är SFI-lärare i en annan stad och vet hur mycket det kan betyda för både språkutvecköing och självförtroende med praktik.

    SvaraRadera
  2. Ja herregud. Perspektiv var ordet.

    SvaraRadera
  3. Oj, jag behöver få lite persektiv ibland, det blir lätt att jag stänger in mig i min lilla bubbla och blundar för omvärlden.

    SvaraRadera
  4. Olga: Kul att höra att det är uppskattat från "andra hållet" också. De som varit hos oss har sagt att de trivts bra och det verkar som att självförtroendet får sig en skjuts när de märkt att de klarar att göra sig förstådda i en jobbsituation på sitt nya språk.

    Andrea och Fifi: Ja, man brukar ju skämta om i-landsproblem, men det är sällan som man verkligen får de där perspektiven.

    SvaraRadera
  5. Det här får mig att må bra över att Sverige tar emot så många invandrare. Att de får en chans att förändra sitt liv på et sådant sätt.

    SvaraRadera