torsdag 29 december 2011

Jul+bok

Vid det här laget antar jag att ni lärt er att jag älskar enkäter och listor. Så, medan jag jobbar bjuder jag på en tidsinställd sådan som jag hittade hos min kusin bibliotekarien. Here it goes:

Har du fått några böcker i julklapp i år?
En. Fanny Ambjörnssons Rosa – Den farliga färgen. Som jag har längtat!

Har du gett bort några böcker i år? Vilken/vilka och till vem?
Tre. Steve Jobs-biografin till min styvfar (som knappt tar i Apples produkter med tång), en bok om skägg till lillebror och en träna svenska-bok till lillasysters pojkvän.

Hann du läsa nånting under julhelgen, och vad i så fall?
Några sidor ur Fria Tidningen på toaletten och något kapitel i den episka Gandhi-biografin som jag somnat ifrån varje kväll hela hösten.

Har du någon bok/några böcker som du alltid läser på julen?
Nej, är det normalt beteende?

Vilken tycker du är den allra bästa julboken?
Jag har nog aldrig läst en så kallad julbok.

Och till sist: hur mycket choklad har du ätit?
Alldeles för lite. Det finns kvar av både marsipabröden och hemulfaderns hemmagjorda tryfflar.

8 kommentarer:

  1. Ja men eller hur, julbok... vadå, fänrik ståhls sägner? några sidor ur bibeln? nu blev jag nyfiken på om folk verkligen gör så... typ, "Omg nu är det jul, nu måste jag läsa Idioten, som jag alltid gör" :o

    SvaraRadera
  2. jag fick också boken om rosa! Började läsa igår och kom dryga 20 sidor. Den var mycket mycket intressant, ser så fram emot att läsa ut. (hann dock bli arg på den stunden och valde därför att lägga ifrånmig så jag skullekunna somna ordentligt, vet inte om mitt hjärta kommer klara boken hela vägen). Kan du inte skriva en rad om vad du tyckte om den när du är klar?

    God fortsättning! Jag är den sista i sverige som inte har en mobil som kan ta emot mms, men bara tanken på oss värmde! Tack!

    SvaraRadera
  3. Julbok, t.ex. Maria Langs Tragedi på en lantkyrkogård (utspelar sig under jul- och nyårshelgen), Hercule Poirots Christmas, A Christmas Carol eller vilken annan bok som helst som utspelar sig runt jul...

    Bland bokbloggare är det ett synnerligen normalt beteende att säsongsläsa böcker. ;)

    Läser f.ö. Rosa - den farliga färgen just nu.

    SvaraRadera
  4. Åh, jag fick också Rosa-boken i julklapp. Fast för mig var dess existens en total överraskning, är så himla dåligt uppdaterad nu förtiden. Hur länge kanske man skylla på barnafödandet? Inte två år senare va :p Ska iaf bli väldans spännande läsning. Ska plöja igenom Ottar och kärlek först, av Gunilla Thorgren. /PPD

    SvaraRadera
  5. Nixa: Kan du inte läsa lite ur Bibeln för oss andra imorgon?

    Jennie: Jag har inte börjat på den än, men den verkar absolut lovande. Jag ska försöka komma ihåg att kommentera den sen.

    Julhälsningen var samma bild som jag postade här på bloggen. Om du är sist så var jag näst sist :)

    Martina: Jag tycker att det är lite underligt, blir man också utesluten ur bokbloggargänget om man läser julböcker på sommaren och vice versa?

    Vågar jag hoppas på en recension av den rosa boken sen?

    PPD: Man får skylla på det hur länge man vill.

    SvaraRadera
  6. Nej, bokbloggare är ett ovanligt snällt gäng så ingen utesluts trots tillfällig sinnerförvirring (dvs. att läsa julböcker på sommaren eller tvärtom...) ;)

    SvaraRadera
  7. Apropå den rosa boken så ska jag göra mitt bästa för att få ihop en recension när den väl är utläst. Har även ganska nyss läst Ambjörnssons Vad är Queer? och en del saker från den dyker upp i den rosa boken också.

    SvaraRadera
  8. Bör jag läsa queer-boken också?

    SvaraRadera