tisdag 27 december 2011

The reader

Om du kikar lite snett ner till höger så borde ni hitta en lista med bloggar jag följer. Den har jag uppdaterat idag. Kanske hittar du en ny favorit?

I augusti i år gav jag mig på mastodontprojektet att skriva några rader om varje blogg jag följer. Många blev glada för uppmärksamheten, någon kände inte alls igen sig och någon blev till och med lite stött. Till er som inte blev jättenöjda med hur jag framställde er vill jag påpeka att jag inte vill er något illa, ibland blir det bara lite knasigt när man ska försöka göra sig rolig i text. Det där med tonfall som inte går fram, ni vet.

Hur som helst. Nu gör jag ett nytt försök med de bloggar jag hittat eller återupptäckt sedan dess. Håll till godo:

Avanai och Jesus
Det är svårt att prata tro i en sekulariserad värld, och lätt att känna sig dum. I en blogg ämnad för just det blir det kanske lättare och de som inte är intresserade kan hålla sig undan.


Spin off på Lisas "vanliga" blogg. Om det är för att jag "känner" henne sedan tidigare som jag fascineras så av den andliga sidan, eller om jag hade fastnat ändå, det vet jag faktiskt inte. Jag tycker i vilket fall som helst om tonen där.

Awesome people reading

Kändisar läser också.

En helt ny karriär
Om att forska, pussla å tänka på nobelpris.


En till "sidoblogg", med avsändare tuffaste motvalls. Jag brukar ju hävda att jag gillar de där gamla leffebloggarna bäst, men jag börjar ana en trend. Kanske blir 2012 året då jag börjar läsa nischade bloggar istället. Min inkörsport till den här djävulskvinnan var Diagnos: jävligt förbannad.

En vanlig dag på heroin
Jag är en ganska vanlig Malmö-tjej på 25 år. Eller ja, helt vanlig är jag väl inte. Eftersom jag sedan tio år tillbaka är sprutnarkoman tillhör jag de facto en minoritet.


Jävlar vad den här tjejen kan sätta ord på saker. Jag tror att hon kommer gå långt.

Esmes mamma
32 år, förälskad i Esme och hennes pappa. Fanatisk tv-tittare, tacksam hobbytyckare. Bosatt i Stockholm, verksam som PR-konsult.


Jag läser sjukt många bloggar som skrivs av andra småbarnsmorsor (som i någon utsträckning delar mina värderingar om föräldraskap). Kanske inte så underligt då vi så att säga befinner oss på samma ställe i livet. Men. Hur intressant det än är att läsa om deras barn så är det mest det andra som fångar mig, det som gjort och gör dem till de personer de är idag. Läs till exempel det här inlägget om en svåger.

Glisjox
Saker jag tillverkat.


Jag har köpt en symaskin. Den står här bredvid soffan. När disken är diskad och lägenheten städad och papprena sorterade och hjälpmammeprovet är insikckat kanske jag vågar bekanta mig lite närmare med den. Hos den här glisjoxaren som jag träffade på ett gerillamöte hittar jag inspiration till framtida projekt.

It could be worse... I could be Sting
Det här är ibland en lightblogg. Inget storstilat, ytterst få analyser och typ inga djupdyk. Jag ser det lite som substitutet för den där rökpausen jag aldrig tar.


Är det inte småbarnsliv så är det ofrivillig barnlöshet. Min fixering kring barnalstrande tycks aldrig upphöra. Och så handlar det om en del annat också, men tankarna kring IVF är vassast tycker jag.

Johanna Lagerfors
Jag gillar att dokumentera saker. Fota, skriva ner, lägga märke till och komma ihåg. Därför finns den här bloggen. Jag är journalist och bor i Göteborg, men reser ofta kors och tvärs i världen.


Och så ba åker hon till Japan och tar en massa skitsnygga bilder och skriver så bra och träffar fantastiska människor och äter gott och dricker gott och jag får stanna hemma.

Karins konstgrepp
Jag heter Karin. Jag är 30 år och ganska märkvärdig. Jag gillar att: titta på saker, skapa saker, läsa saker, lyssna på saker, skratta åt saker, hytta åt saker och äta saker.


Jag gillar när det inte är så mycket spärrar och ängsligt kring vad folk ska tycka. Jag gillar Karin och jag gillar Karins projekt. Någon dag när jag känner mig spontan kanske jag till och med köper något ur hennes webshop.

LillaGrå
Fantasilöst namn efter vår feta katt. 30 och lite till. Två barn, ett litet och ett stort. En "karl" som de brukar säga. B säger jag. För många katter och en gammal envis hund. Är säkert rätt tråkig och grå fastän jag försöker dölja det med färgglada kläder och saker. Det här är min klagomur.


Om hon bodde i Göteborg skulle jag tvinga henne att bli min vän. Hon skulle vara klok och balanserad och erfaren och säga att det nog blir bra när jag har ångest över vilken dålig morsa jag är och över att min unge är helt rosa. Och så skulle vi fika. Och dricka öl ibland.

Lyckoprickar
Här är Hästbloggen med alldeles för mycket barnsnack eller Familje/Mammabloggen med på tok för mycket hästar... Jag, Anna (30+) bor i vackra Västerbotten tillsammans med Pappa Pilot, 6-åriga dotter, Stora N och vår 0-åriga son, Lilla N. Vi har också en Galgo Espanol-tik och två kallblodshästar.


När någon ber mig berätta var jag är och vad jag gör om tio år så drömmer jag mig förvånansvärt ofta till Västerbotten (eller Norrbotten) och nästan lika ofta är kallblodshästar en del av ekvationen. Men jag svarar alltid något annat, för hur ska jag kunna styra upp allt det där?

niskalainen
niskalainen: förlängt adj. (urspr. niska) som beskriver en person; t.ex. hon är niska; dvs. snygg, rolig, smart, begåvad, trevlig, intressant, het, underbar. Jag är musiklärare, sångpedagog, mamma och en rätt härlig person helt enkelt!


Västerbottenskvinna. Småbarnsmorsa. Dissar tillsatser och överlever utan att hetsäta kött flera gånger om dagen. Jag sympatiserar.

Pandamamman
Jobbig men kul.


Trivsamt och familjigt men ändå lite vasst. När jag gnäller om att håret inte gör som jag vill känner jag mig fåfäng och dum, men när Pandamamman gnäller om att håret inte gör som hon vill säger jag hell yeah! När jag säger att amning är the shit blir jag ängslig och tror att Agnes Wold ska komma och läxa upp mig, men när Pandamamman säger att amning är the shit säger jag hell yeah! Och när jag vill skryta om en ny fin pryl så hejdar jag mig och tänker att det är väl ingen intresserad av, men när Pandamamman har skaffat en snygg tapet och ett rutigt golv och en käck sittmöbel till hallen säger jag hell yeah! och är visst intresserad.

Superficial Ragdoll
De tår du trampar på idag kan ha förbindelse med den röv du måste slicka imorgon.


Hon är helt säkert trevlig och helt fantastisk att ha att göra med, men jag är ändå lite rädd. (Obs, jag har ingen förklaring till varför.) Så jag ger mig inte in i några diskussioner, men jag tänker såklart fortsätta läsa och nicka gillande såhär på lite avstånd.

Sälj Grej Med Tjej
Sälj Grej Med Tjej, inte att förknippas med Sälj Tjej Med Grej fokuserar endast på reklam där tjejer säljer. Bokhyllor, bilar eller trädgårdsredskap. Allt går att sälja med en tjej.


Nej men en slickbar barnröv i en reklam för isglass är väl helt normalt, vad ska man annars lägga fokus på? En bild på glassen ifråga? Men då köper väl ingen? Var nu inte så bitter lilla gumman.

Vilse i lingonskogen
En blogg om mens.


För var hittar man annars information om bananbladsbindor, menskonstnärer och menskonferenser?

Välkommen in i röran!
Feminist, fuskvegetarian, miljötaliban, Øresundspendlare, schlagernörd, småbarnsförälder, språkpolis, badkruka & julfetischist. Allt utan inbördes rangordning!


Kanske är hon inte alls förbannad eller bitter, men jag får intrycket att hon är det, och det är menat som en komplimang. För jag tycker att det är konstigt att så många kan gå genom livet, bilda familj och göra karriär och så utan att stanna upp och ba "Men va' fan?! Det här är inte ok!" emellanåt.

6 kommentarer:

  1. Kul med nya bloggtips!

    När jag körde Länkkärlek deluxe när det nu var, var jag lite smånojjig att någon skulle ta illa upp av det jag skrev, att någon skulle säga att jag inte tog den på allvar eller nåt sånt. Men jag fick inga klagomål.

    SvaraRadera
  2. Hej vad kul att jag fick vara med i det här inlägget! Gillar din blogg mycket, du verkar allt annat än ängslig. Och så ilar det alltid till när du skriver om din mamma.

    SvaraRadera
  3. Fnissar lite nu. Jag tror inte du behöver vara rädd för mig. Kul att du läser i alla fall. Nu ska jag läsa lite i din blogg och se om jag behöver vara rädd.

    SvaraRadera
  4. Fifi: Du var kanske bättre än mig på att fånga essensen i folks bloggar :)

    E: Tack!

    Elin: Hoppas inte jag ger ett farligt intryck. Jag kan till och med vara snäll emellanåt.

    SvaraRadera
  5. Ojoj, reklam för min andra blogg alltså. Fett! Fint! Måste ta tag i den på sikt. Men det är väl nåt slags process antar jag...

    SvaraRadera
  6. Jag tycker den är ett toppenbra initiativ.

    SvaraRadera