tisdag 13 december 2011

Vad är ett minne?

Mamma våren 2009.

Mina första mer sammanhängande minnen har jag från ungefär den åldern som min egen unge är i nu. Det var då vi flyttade från Rosengård i Malmö (hur vi hamnade där är en historia för sig) till ett hus i skogen tio mil från Göteborg.

Mamma cyklade oftast när vi skulle någonstans och jag satt bak på cykeln, vintertid insvept i ett fårskinn, men hon hade också en åldrig Fiat. Jag började hos dagmamman Viviann som hade en förtjusande tax som hette Lufsen och bara ett till dagbarn, Peter, som kom att bli min första bästis. Han hade rosa hängslen och en finsk textilarbetarmamma, mina hängslen var gula.

Någon av dagarna i veckan var mamma, som jobbade i hemtjänsten, hos farbror Paul som var nästan 100 år och så rynkig att han var rutig i pannan. Dit fick jag följa med och han spelade gärna dragspel för mig och bjöd på bruna dragéägg ur en liten kristallskål med lock.

Farbror Pauls son hade hade värphöns i burar och en sådan bur med några ruggiga uttjänta stackare som skulle till slakt tog vi med oss hem en gång. De repade sig och gav fina ägg i många år och deras ättlingar sprätter än idag runt hemma hos min styvpappa, som vid på den här tiden inte hade gjort entré i familjen ännu.

En bunt katter hade vi också. Alltid var det någon som hade ungar och alltid var de hungriga, när mamma stekte plättar fick de alltid den första, den som blev lite sladdrig för att stekpannan inte var tillräckligt varm och som smakade av det som stekts i pannan dessförinnan. Mina katter som jag har idag hade tagit det som en personlig förolämpning om jag försökt bjuda dem på pannkaka.

På baksidan av huset grävde mamma ett trädgårdsland där vi odlade rotfrukter och en vårdag när vi var ganska nya i huset och var där ute och grejade kom en kvinna som bodde någon kilometer bort cyklande tillsammans med en av sina döttrar, som var ett år äldre än mig, för att hälsa oss välkomna. De förblev nära vänner resten av mammas liv och en gång när vi var utan någonstans att bo fick vi flytta in i deras uthus några månader. Jag fick sova själv uppe på ett litet loft där and life was good.

Jag undrar hur bra eller dåligt min och mammas bild av den här tiden hade stämt överens och hur hemulbarnets första bestående minnen kommer skilja sig från min version av samma tid.

18 kommentarer:

  1. Så fint du skriver, tack för att du delar med dig. :)

    SvaraRadera
  2. Vad fint du delar med dig att dina minnen, målar upp bilder väldigt levande. Jag tror du och din mamma hade det väldigt fint ihop, det är de känslan man får av att läsa din text.
    /PPD

    SvaraRadera
  3. Det låter i alla fall asmysigt. :)

    SvaraRadera
  4. Tycker också det lät mysigt. Blir nyfiken på flyttarna, kanske för att jag själv tänker på att flytta.

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker text!

    SvaraRadera
  6. Vad du skriver vackert om din mamma.

    SvaraRadera
  7. Håller med alla föregående talare; vilken fin text, vad du skriver vackert om din mamma, och vilka levande beskrivningar! <3

    SvaraRadera
  8. Tack alla för era vänliga ord!

    SvaraRadera
  9. Såg en dokumentär som behandlade frågan om vad ett minne är. Ett minne är en kombination av tusen minnen som är mer eller mindre verklighetsförankrade.

    Ett av mina första minnen är när jag sitter under ett bord och är förbannad och det är min tredje födelsedag. Varför jag är arg vet jag inte, men jag vet att jag tröstäter hundchoklad.

    Herrens vägar äro outgrundliga!

    Och BTW, finns det tid för en öl i mellandagarna?

    SvaraRadera
  10. Detta var nog bland det finaste jag läst, någonsin!

    SvaraRadera
  11. mikkan: Jag hörde något liknande i Kropp och själ (tror jag) på p1 ganska nyligen. Fast det var mer ut vinkeln hur lätt det är att ändra ett minne, typ att vittnen ändrar sina historier efter hand utan att ha blivit påverkade av någon annan.

    Mmm, hundchoklad. Kanske var du arg bara för att få äta den där "chokladen"? För övrigt är treåringar arga ganska frekvent.

    Jag jobbar 29:e och 30:e och så ska vi iväg ett par svängar, till Älmestad och till Olivers föräldrar. Jag hör av mig när jag vet närmare (om jag inte glömmer bort det).

    Hanna: Oj, tack!

    SvaraRadera
  12. Jag har också läst nu dina minnen från din barndom. Blir alldeles varm i hjärtat.

    SvaraRadera
  13. Jag är upptagen alla juldagar, men annars, från 27-29 är jag fri som en liten fågel...

    SvaraRadera
  14. Anna: Tack, det var snällt sagt.

    mikkan: Det lutar åt den 27:e.

    SvaraRadera
  15. Så skört men ändå tydligt och varmt.

    Själv tenderar jag fortfarande att degenerera ned till vidrigaste tonårstrotset vid för intensiv kontakt med min ma. Ett lyxproblem i sammanhanget.

    SvaraRadera
  16. mikkan: Jag ljög om den 27:e, jag är hos mina svärföräldrar då. Det verkar som om 30:e är den enda dagen jag kan.

    rookiemom: Det gjorde jag också, man blir nog aldrig riktigt vuxen i sällskap med sina föräldrar.

    SvaraRadera